VA NÉIXER EL SETEMBRE DEL 2007

L'assemblea de treballadors decideix que 'Público' ja no surti aquest dissabte

L'empresa havia decretat el tancament de l'edició en paper diumenge i mantenir la web

L'Associació de la Premsa de Madrid lamenta la fi de la versió impresa de la publicació

Portada de l’edició d’aquest divendres de ’Público’.

Portada de l’edició d’aquest divendres de ’Público’. / PÚBLIC=

5
Es llegeix en minuts

L'assemblea de treballadors del diari Públicoha decidit que el diari ja no sortirà aquest dissabte en format paper. Diversos periodistes del mitjà ho han comunicat a través de la xarxa social Twitter.

Público seguirà informant des de la seva web, han informat fonts del diari. L'empresa editora,Mediapubli, assenyala en un comunicat que la crisi publicitària, la "profunda" transformació que està patint la premsa escrita i les "dificultats" per accedir a nou finançament, són les raons que han portat a acollir-se al diari a principis de gener a un concurs de creditors (antiga suspensió de pagaments) per "salvaguardar" els interessos de les parts afectades. Llavors va instar al cessament de l'edició en paper a partir d'aquest diumenge, però l'assemblea de treballadors ha decidit que la d'aquest divendres sigui l'última.

Les mateixes fonts han assenyalat queLa Voz de Asturias seguirà La Voz de Asturias publicant-se, ja que el seu menor cost permet possibles solucions amb els proveïdors; el seu problema de caixa no és tan apressant com el que ha portat al seu últim dia Público i el termini per a la recerca d'inversors ha estat ampliat d'acord amb l'administració concursal.

La propietat del diariPúblico, diari que estava enconcurs de creditors, igual queLa Voz de Asturias, La Voz de Asturiasha buscat nous inversors sense aconseguir-ho. Una vegada transcorregut el termini que es va donar per aconseguir aquest objectiu, i davant les males perspectives de complir-lo, ha sol·licitat, en comú acord amb els administradors concursals, el cessament parcial de l'activitat.

Concurs de creditors

El 3 de gener, l'editora del diari,Mediapubli, va presentarconcurs de creditors, acceptada el dia 11, en el jutjat número 9 mercantil de Barcelona, segons recorda un comunicat difós avui per la companyia.

Una vegada nomenats els administradors concursals, es va acordar un termini de temps perquèMediapubli pogués trobar inversors que aportessin una quantitat econòmica "suficient" per garantir la viabilitat del projecte en el futur.

L'editora, que agraeix les "innombrables" mostres de suport rebudes durant aquestes setmanes, recorda que una vegada transcorregut aquest termini, no ha estat possible aconseguir els inversors i per aixòla companyia es veu obligada d'acord amb l'administració concursal a cessar l'edició impresa del diari el diumenge dia 26 de febrer.

Mediapubli recorda que la mesura no afecta l'edició digital que continuarà amb la seva activitat i quePúblico.es té més de 5,5 milions d'usuaris únics, que la situen com la quarta web d'informació general a Espanya, segons les dades d'Oficina de Justificació de la Difusió (OJD). EFE

Quatre anys i mig de vida

Público tancarà la seva edició impresa més dequatre anys després d'iniciar la seva activitat, un 26 de setembre del 2007, després d'un període pel qual han passat al capdavant de la capçalera tres directors:Ignacio Escolar, Félix Monteira i Jesús Maraña.

El president deMediapro,Jaume Roures, va presentar el llançament del diari de difusió nacional editat per la productora catalana explicant que tindria un plantejament "progressista, d'esquerres i popular", sota una forma d'entendre la informació "jove i moderna".

El diari va sortir al carrer a finals de setembre del 2007 ambEscolar al capdavant de la capçalera, acompanyat per Juan Pedro Valentín en la direcció general. Als seus inicis,Público comptava amb una tirada de 250.000 exemplars i un preu de sortida de 50 cèntims.

Público comptava amb una plantilla pròxima als140 periodistes i en un principi va apostar per una clara diferenciació entre l'edició digital --que en tenia 30-40 persones, la quarta part-- i la de paper, cosa que va modificar més endavant. Al començament, tal com va revelar Escolar, l'ocupació publicitària ocupava un 20% del periòdic.

Ni editorials ni anuncis de prostitució

Entre les novetats del diari es trobaven l'absència d'editorials i també l'exclusió dels anuncis de prostitució, una mesura que el mateix Escolar justificava al·legant que el diari no volia "ser còmplice d'aquesta forma d'esclavitud".

Els colors vius --entre ells, les lletres vermelles de la portada-- i l'aposta per les promocions culturals han estat altres de les seves senyes d'identitat al llarg d'aquest període. El diari ha ofert pel·lícules, llibres i documentals, entre altres, com a part d'aquestes promocions.

El gener del 2009 es va produir el primer relleu en la direcció del diari, quan Escolar va ser substituït perFélix Monteira, que abandonavaEl País per encapçalar aquest projecte. Escolar explicava al seu bloc que es tractava d'una decisió de l'empresa i que seguiria col·laborant "des de fora de la redacció", tal com ha vingut fent els últims anys.

Tancament de la capçalera impresa

El període de Monteira al capdavant del diari a penes va durar un any, ja que el març del 2010 va ser nomenat nou secretari d'Estat de Comunicació, en substitució de Nieves Goicoechea, càrrec que no abandonaria fins al final de la legislatura de José Luis Rodríguez Zapatero.

El seu substitut va ser un home de la casa, Jesús Maraña, present al diari des de l'inici de la seva etapa com a subdirector de la capçalera. Maraña ha continuat al capdavant dePúblico fins a la data anunciada del tancament de l'edició impresa.

Entre els col·laboradors del diari hi han participat, entre altres, noms com Antonio Orejudo, Isaac Rosa, Alberto Olmos,Espido Freire, Miguel Delibes de Castro,Tonino, Juan Luis Cano oEl Gran Wyoming. En l'última època s'hi va incorporar el cantantJoaquín Sabina per escriure una columna els diumenges.

PerPúblico hi han passat periodistes comFernando Garea i escriptors com Rafael Reig, que va estar al capdavant de lasecció de Participació. A més, al diari tenia una especial importància la seva secció gràfica, amb vinyetistes comMauro Entrialgo o Manel Fontdevila.

Notícies relacionades

L'Associació de la Premsa de Madrid (APM) ha lamentat el tancament de la versió impresa del diariPúblico Públicoi ha assenyalat que es tracta d'"un trist capítol més de la tremenda sagnia que està patint la professió, amb una enorme pèrdua de llocs de treball de periodistes els últims anys", segons ha indicat un portaveu de l'APM.

"La pèrdua d'un diari afecta la informació plural que necessitem", han assegurat les mateixes fonts de l'associació, des de la qual s'ha enviat unmissatge de "solidaritat" a la plantilla del rotatiu.