REACCIÓ D'USCA
El sindicat demana als controladors del torn de nit que vagin a treballar
El president de l'organització sindical, Camilo Cela, afirma que la protesta ha estat "espontània"

Cues a l’aeroport de Los Rodeos de Tenerife. /
El portaveu de la Unió Sindical de Controladors (USCA) de les Balears, Javier Zanón, ha fet una crida a la tranquil·litat i ha demanat als companys del torn de nit que s'incorporin amb normalitat a les 22:00 hores als seus llocs de treball.
En declaracions a Efe, Zanón ha afirmat que l'actuació aquesta tarda dels controladors no respon a una protesta organitzada, sinó que és fruit de l'estrès que pateixen per les condicions laborals a què estan sotmesos i, especialment, al nou model de gestió aeroportuària que ha aprovat avui el Govern
"En una situació així no es pot treballar", ha indicat Zanón, que ha "lamentat profundament" les conseqüències que l'acció dels controladors tenen sobre els afectats.
USCA explica les raons de la protesta
La Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) ha qualificat avui d'"espontània" la protesta que ha obligat a tancar diversos aeroports espanyols i assegura que obeeix a l'aprovació avui pel Govern del nou model de gestió aeroportuària.
Segons fonts del sindicat, el president d'USCA, Camilo Cela, està cridant a la calma els controladors aeris que s'estan absentant de forma "massiva" dels seus llocs de treball als principals aeroports del país per protestar pel nombre d'hores laborals anuals que el Govern ha fixat per a aquest col·lectiu.
Les mateixes fonts asseguren que els controladors aeris estan "molt nerviosos" pel reial decret llei aprovat al Consell de Ministres i que fixa un màxim de 1.670 hores de trànsit aeri anuals, motiu pel qual s'estan absentant dels seus llocs de treball. El Consell de Ministres ha ratificat avui el reial decret llei de mesures econòmiques que inclou el màxim d'hores que poden treballar els controladors de trànsit aeri i en què s'inclou un nou model de gestió aeroportuari.
Còmput d'hores anuals de treball en trànsit aeri
La norma destaca que per evitar les interpretacions errònies, com es venien produint, no es computaran en aquest màxim anual, d'acord amb el reial decret 1001/2010 de temps d'activitat i descans, les corresponents a les activitats laborals de caràcter no aeronàutic.
Segons el sindicat, diversos controladors als aeroports de Santiago de Compostel·la, Girona i Madrid han esgotat la quota anual d'hores, situació de la qual els controladors ja van advertir AENA abans de l'estiu. Per això, Cela ha lamentat que el gestor aeroportuari públic, en lloc de reconèixer públicament la seva equivocació, ha recorregut a un nou reial decret, el quart que han d'acatar els controladors en a penes nou mesos.
La regulació aprovada avui pel Govern suposa que determinats permisos, com per exemple els de maternitat o els dies de baixa, cal tornar-los a l'empresa, fet que no passa en cap altre sector. USCA ha acusat AENA d'haver fet malament el càlcul d'hores que no li permet garantir el servei, fet que mostra una vegada més la seva mala gestió basada en la improvisació.
Crida a la calma de l'USCA
Així mateix s'autoritza el Govern a aprovar mitjançant reial decret les regles relatives a les funcions de coordinació de franges horàries, fins ara exercides per AENA, i que en el nou model hauran de ser desenvolupades per un òrgan independent. A més, el reial decret llei reforça la garantia de la seguretat i continuïtat de la prestació dels serveis de trànsit aeri a l'aclarir les previsions contingudes a la Llei 9/2010, reguladora d'aquesta prestació, en relació amb les hores d'"activitat aeronàutica" anual dels controladors de trànsit aeri.
Notícies relacionadesDesprés d'aquesta aprovació, el president d'USCA ha demanat calma i serenitat al col·lectiu després de l'aprovació dels aclariments al còmput de les hores de treball d'aquests professionals. En el moment que Cela apel·lava a la calma aquest col·lectiu, es tancaven les operacions a l'aeroport madrileny de Barajas, després que els controladors abandonessin els seus llocs de treball. Al mateix temps es tancava l'espai aeri de Madrid, així com els aeroports de Palma de Mallorca, Eivissa i Menorca.
Mentrestant, Cela ha dit en roda de premsa que el col·lectiu acatarà la nova normativa que ratifica el màxim d'hores que poden realitzar els controladors de trànsit aeri. De moment USCA no contempla cap mesura sindical com pot ser la convocatòria d'una vaga, "encara que no descarta res", ja que necessita primer estudiar l'impacte d'aquesta nova normativa i posteriorment analitzarà possibles mobilitzacions.
- Plagues de l’estiu Més mosquits, paneroles i arnes: Catalunya es prepara per a un ‘boom’ d’insectes i plagues en els pròxims mesos
- Equipaments La diputació traslladarà oficines a un edifici tancat des del 2010
- Convocatòria 824 Uns 2.000 funcionaris pendents d’un trasllat dins de la Generalitat poden no tenir plaça fins al setembre
- Violència masclista Un home fereix la parella i mata a ganivetades el fillastre a Sentmenat
- Transició energètica Catalunya accelera cap als parcs de bateries, amb autonomia davant eventuals caigudes de xarxa