AL MASSÍS DEL MONT BLANC

Comencen els treballs per salvar un poble francès de l'amenaça de la glacera Tête-rousse

Més de 900 famílies corren el risc de patir inundacions a Saint-Gervais-les-Bains

La glacera Tête-rousse, al Mont Blanc, està amenaçant la seguretat dels habitants del municipi francès de Saint-Gervais-les-Bains.

La glacera Tête-rousse, al Mont Blanc, està amenaçant la seguretat dels habitants del municipi francès de Saint-Gervais-les-Bains. / JAKOB VAN SANTEN

1
Es llegeix en minuts
EFE

Els treballs de bombament dels 65.000 metres cúbics d'aigua de la glacera alpina de Tête-rousse, al Mont Blanc, han començat per evitar que inundin el municipi francès de Saint-Gervais-les-Bains.

Els treballs, que es prolongaran fins al mes d'octubre vinent, s'han iniciat amb la perforació d'una primera bossa d'aigua de 25.000 metres cúbics, localitzada 75 metres per sota de la superfície de la glacera, situada a 3.200 metres d'altitud.

D'aquesta manera, i gràcies a un pressupost de més de dos milions d'euros, es reduirà la pressió que exerceix l'aigua, de manera que es podran continuar les tasques amb "més serenitat", segons ha indicat l'alcalde de la localitat, Jean-Marc Peillex.

Es tracta de l'única bossa d'aigua localitzada amb precisió, ja que la ubicació dels 40.000 metres cúbics restants no s'ha pogut determinar amb exactitud.

Des del juliol, en alerta

Si la bossa atrapada a la glacera cedís, la riuada podria arribar fins a la localitat en un període d'entre 15 i 30 minuts, i afectar unes 900 famílies, agrega l'alcalde, que recorda que des del juliol passat existeix un sistema d'alerta.

Notícies relacionades

Per desgràcia, no és la primera vegada que aquesta glacera interromp la vida dels habitants de la zona. Així, el 1892 una catàstrofe similar a la mateixa vall va provocar la mort de 175 persones, arrossegades per l'aigua i el fang.

No obstant, els geòlegs del Centre Nacional d'Investigacions Científiques no han pogut precisar quan es podria trencar l'estructura de gel que manté l'aigua dins de la glacera, que no disposa d'una "purga d'aigua natural", de manera que requereix de la mà de l'home per buidar-se.