Transició ecològica
Catalunya només disposa del 20% de l’energia verda necessària per al 2030
Les entitats del sector apressen la Generalitat a reduir traves i facilitar les inversions per complir els objectius marcats d’aquí als pròxims cinc anys.
OBERCat denuncia el bloc de projectes que ja tenen els permisos aprovats

La renúncia del Govern, per falta de suports al Parlament, al decret que havia de prioritzar les renovables ha coincidit amb la publicació de l’informe anual de l’Observatori de les Energies Renovables de Catalunya (OBERCat). Aquesta plataforma constata que, una vegada més, Catalunya continua lluny dels objectius marcats per la Generalitat per al 2030. És cert que s’ha avançat, però, segons l’Observatori, es tracta d’un ritme d’implantació «insuficient».
El 2024, la producció d’energia renovable va cobrir el 19,1% de l’electricitat generada al territori i el 18,6% de la demanda total. El lleu augment respecte a anys anteriors es deu, en gran part, a la recuperació de la generació hidràulica després de diversos exercicis marcats per la sequera, afirmen des de l’observatori. Malgrat la petita millora, Catalunya encara té pendent el 79,6% del que és necessari per assolir la meta prevista.
L’informe assenyala que molts projectes continuen bloquejats malgrat comptar amb els permisos ambientals necessaris. «Les traves urbanístiques, la falta de resposta de les comissions territorials i l’oposició d’alguns ajuntaments, que imposen moratòries o modifiquen el planejament, són els principals obstacles», critica l’entitat. Per això, es proposen mesures com aplicar el silenci administratiu positiu quan els terminis de resolució s’excedeixin sense justificació. «Només complirem si realment accelerem la tramitació i hi ha voluntat política real», afirma Víctor Cusí, president de l’associació EolicCat, que també denuncia que Catalunya és una de les autonomies on, per les taxes existents, és més car impulsar projectes.
Des d’UNEFCAT, la principal associació de companyies fotovoltaiques de Catalunya, Helena Badger defensa que les renovables tenen potencial per repartir riquesa, generar ocupació i aportar beneficis a molts municipis: «Complir el full de ruta marcat suposaria un impuls de més de 15.000 milions d’euros».
Energia importada
L’informe adverteix que, si no s’accelera en la tramitació de nous projectes, Catalunya perdrà competitivitat davant altres territoris. A més, assenyalen que Catalunya és lluny de la sobirania energètica: «Augmenten les importacions, que se situen en un 15%, i no es produeix prou energia».
Notícies relacionadesEl balanç del 2024 també posa el focus en el retrocés de l’autoconsum (no inclòs en el 20% de potència instal·lada general), ja que es van instal·lar un 40% menys de sistemes i la potència incorporada va caure gairebé un 25%. Una de les causes són les dificultats per cobrar les ajudes. «Només un 10% dels que van demanar subvencions les han arribat a rebre», explica Gorka Martí, expert de l’observatori.
La no-aprovació del decret de resiliència energètica que havia de regular les bateries i situar les renovables com a prioritàries ha caigut com una galleda d’aigua freda en el sector de l’energia verda. «És una pèssima notícia per a la transició energètica i per als projectes de renovables; un decret així s’havia d’aprovar per majoria àmplia i, si era necessari, introduir algun matís en forma de projecte de llei», lamenten des de l’OBERCat. A més d’aquest decret fallit, el Govern té previst presentar un mapa d’on s’han de desenvolupar les renovables.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Sector elèctric Iberdrola reforça la seva liquiditat amb una línia de crèdit de 2.500 milions
- Perfumeria i cosmètica Puig factura 2.299 milions el primer semestre, un 7,6% més
- Construcció Habitatge insta les comunitats a pactar un nou pla de 6.660 milions
- Anàlisi i predicció de BBVA Research L’economia catalana alentirà el seu creixement fins a l’1,5% el 2026
- Boom turístic Els hotels sumaran 52.000 habitacions fins al 2028 a tot Espanya