La nova instal·lació

Catalunya s'estrena en la gestió aeroportuària amb un Lleida-París

Alguaire va iniciar l'activitat comercial amb un vol que va sortir 20 minuts tard

La petita terminal va congregar molts curiosos, expectants per l'esdeveniment

Els passatgers del primer vol d’Alguaire saluden des de l’escaleta de l’avió.

Els passatgers del primer vol d’Alguaire saluden des de l’escaleta de l’avió. / DEFOTO / RAMON GABRIEL

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA
PARÍS

Hi havia nervis, ahir, a Alguaire. Nervis dels que marxaven de viatge. Nervis dels que començaven en un lloc de treball. Nervis dels residents de la zona. I, evidentment, nervis dels responsables de la Generalitat, que estrenaven sabates noves. No en va ahir era un dia històric. Però no un dia històric qualsevol, no. El Govern inaugurava l’activitat del primer aeroport genuïnament seu: pensat, construït i gestionat íntegrament per l’Administració catalana. Un vol entre Lleida i París de la companyia Vueling –el primer dels quatre del dia de l’estrena– va ser l’encarregat de comprovar si l’engranatge funcionava.

Va funcionar. Amb un petit retard de 20 minuts al sortir –que el comandant Osward Foguet es va encarregar de recuperar durant el trajecte fins a l’aeroport d’Orly–, però tot va quadrar. Les reduïdes dimensions d’Alguaire van començar a rebre curiosos poc abans de les onze del matí, tot i que el primer vol comercial no s’enlairava fins a les 14.10 hores. Encara que no va ser la marabunta de públic del 17 de gener, quan el president José Montilla va inaugurar el recinte amb un vol des de Barcelona, ni de bon tros.

ENGINYERS ENTREGATS / «¿Ho veus? Aquelles safates serveixen per posar els mòbils, els cinturons i tot el que portis de ferro. Quan has passat la policia, t’ho tornen», explicava un jubilat a l’altre mentre els tècnics decidien en l’últim moment com col·locar les barreres mòbils per a les cues dels passatgers. Els avis van ser els primer que van ocupar, amb una tònica o un suc a la mà, les taules del bar, cosa que inquietava els responsables d’Aeroports de la Generalitat.

Els preocupava sobretot perquè la sala en què s’espera l’embarcament, una vegada passat el control de seguretat, és diminuta i només té 18 cadires plegables. La intenció és que habitualment (i no un dia d’estrena com ahir) els viatgers esperin al bar fins a l’últim moment, quan l’aparell ja estigui a punt per acollir-los. El que va passar ahir va ser que de sobte van arribar un centenar de passatgers.

Notícies relacionades

Llavors el director d’Alguaire, Alberto López, va multiplicar les seves anades i vingudes pel recinte, inquiet perquè tot sortís bé. «Tranquil, només has de mirar al cel i, fixa’t, fa sol i el vent bufa de cara als avions... ¡Perfecte!», li mostrava l’entusiasta director general de Ports, Aeroports i Costes, Oriol Balaguer. Mentrestant, els 104 membres del Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Lleida prenien posicions davant del taulell. En el primer vol hi van viatjar 166 persones.

ARRIBAR EN AVIONETA / Entre aquests hi havia Manuela Martí, una veïna de Lleida que havia arribat a Alguaire a bord d’una avioneta amb la seva filla. Amb dues amigues més van volar amb les seves parelles des del pròxim aeròdrom d’Alfés, ja que el seu marit és el president de l’aeroclub. «Ens hem de creure aquesta infraestructura», deia a bord del primer vol a París. En el trajecte: rialles, cava i aplaudiments. Els nervis s’havien quedat a terra.