SEGURETAT

Els Mossos es comprometen a ser més ràpids

El cos policial firma un protocol per a la millora del servei

3
Es llegeix en minuts
ANTONIO BAQUERO
BARCELONA

«Un contracte amb la ciutadania». Així els agrada definir als responsables de la Conselleria d’Interior la Carta de serveis amb la qual s’han compromès els Mossos d’Esquadra i el cos de Bombers de la Generalitat. El conseller Joan Saura, en companyia dels màxims responsables dels dos cossos, va presentar ahir els dos documents en què, a més a més de compromisos simbòlics de servei als ciutadans, tant mossos com bombers s’imposen una sèrie d’obligacions per millorar el funcionament i l’eficiència que ja han entrat en vigor.

En el cas dels Mossos d’Esquadra, en aquest document es comprometen «a reduir a 12 minuts la mitjana del temps que triguen a arribar al lloc dels fets en què són requerits», especialment quan es tracti d’incidents en els quals corri perill la vida o la integritat d’alguna persona, segons va explicar el màxim responsable del cos, el comissari Josep Milan, que es va referir a la carta «com una manera de garantir el bon servei i les solucions als problemes de la ciutadania».

DENÚNCIES EN IDIOMES FORANS / Una altra de les obligacions que s’imposa aquest cos policial és reduir a un màxim de 30 minuts el temps que una persona haurà d’esperar per posar una denúncia. De fet, el mateix conseller Saura va recordar que, en una de les enquestes feta als ciutadans sobre la seva percepció dels Mossos, era precisament el que es trigava a poder denunciar l’únic punt en què la policia autonòmica catalana obtnia un suspens.

Les novetats al voltant d’aquest assumpte no s’acaben aquí. Els Mossos d’Esquadra hauran de poder recollir denúncies en llengües estrangeres (ja es disposa de formularis en una desena d’idiomes), es podrà denunciar a través d’internet, i es posa a disposició de les persones sordes i mudes un número de mòbil dels Mossos al qual puguin avisar amb SMS en cas d’emergència.

Així mateix, tots els membres d’a­quest cos policial prometen que oferiran als ciutadans «un tracte adequat i amable», així com que s’identificaran.

Per evitar que aquests compromisos quedin en paraules a punt perquè se les emportin el vent i l’oblit, el cos farà una avaluació anual del grau de compliment. Pel conseller, aquestes cartes de serveis compleixen amb una disposició de l’Estatut que establia la necessitat d’«aplicar estàndards de qualitat a la prestació de serveis públics».

SENSE COMENTARIS DE LA CONDEMNA / «Aquest contracte és la prova del nou dels Mossos. Suposa augmentar el nivell d’exigència i només pot ser assumit per una policia que ja és molt professional», va insistir Saura. De fet, aquesta mena de documents són habituals en els cossos policials de diversos països europeus.

Notícies relacionades

El titular d’Interior no va voler comentar la sentència del Tribunal Suprem que, si bé la rebaixa, confirma la condemna a tres mossos per tortures. «A mi em correspon acatar la sentència, no pas avaluar-la», va declarar Saura. «Aquestes persones deixaran de ser mossos quan la resolució ens sigui notificada oficialment», va comentar el conseller en referència al fet que és la sentència, no el departament, la que estableix la inhabilitació dels condemnats.

Per la seva banda, els bombers de la Generalitat també subscriuen compromisos. El principal, aconseguir «la satisfacció de l’usuari en un 95% dels serveis realitzats». A més a més, el cos garanteix que tots els dies de l’any i a tota hora hi haurà un mínim de 350 bombers disponibles. Per aconseguir un alt nivell d’eficàcia, els bombers realitzaran un mínim de 700 pràctiques i simulacions anuals i un nombre semblant d’accions de prevenció.