ACORD PER preservar l'entorn dels jardins
Girona protegeix la Devesa davant el pas subterrani de l'AVE
Patrimoni imposa canvis per reduir la tala d'arbres i l'impacte visual
Obres de l’AVE al centre de Girona pròximes a l’estació del tren. /
El projecte de construcció i el pas de l’AVE pel cor del jardí històric de la Devesa de Girona era agressiu i no incloïa mesures de protecció de l’entorn. Aquesta és la conclusió a què va arribar la comissió de Patrimoni de Girona, que va decidir unir esforços amb Adif i amb l’ajuntament per modificar la proposta i adaptar-la a les exigències d’un bé cultural d’interès nacional que necessita protecció.
El tren ha de passar obligatòriament per sota de la Devesa per qüestions geològiques perquè hi ha una falla al subsòl de la ciutat que impedeix canviar el traçat. Encara que l’alta velocitat circularà uns 40 metres per sota del parc, distància suficient per evitar que pugui afectar els prop de 2.500 plàtans protegits, el projecte obliga a instal·lar estructures permanents i necessitarà utilitzar la superfície del parc urbà durant el procés de construcció.
Al tractar-se d’un parc protegit, les obres necessitaven el vistiplau de Patrimoni. L’aprovació ha arribat, però no sense abans variar el projecte. La proposta inicial preveia talar entre 30 i 50 arbres i, a més a més, construir garites per a la sortida d’emergència i per a l’estació de bombament d’aire.
«No era admissible, havíem de minimitzar l’impacte», va explicar el titular del Departament de Cultura de la Generalitat a Girona, Miquel Sitjar. Els canvis inclouen talar només una desena d’arbres i el compromís exprés d’Adif de replantar-los una vegada finalitzades les obres. En lloc de garites a la sortida d’emergència i a l’estació de bombament, posaran una tapa enreixada arran de terra. «No hi pot haver volums que causin impacte visual», va detallar Sitjar.
PAS DE CAMIONS / Patrimoni també fa una proposta que no és de compliment obligat: proposa buscar una ruta alternativa per al pas de camions durant les obres per evitar que les tones de terra i runa travessin la Devesa. La Generalitat defensa que amb aquests canvis han aconseguit «la millor opció» perquè combinen l’interès general d’unir Girona i Europa amb l’alta velocitat amb l’interès cultural minimitzant l’impacte sobre el patrimoni.
La Plataforma Salvem la Devesa i l’associació de veïns del barri creuen que protegir els arbres és una de les prioritats per garantir el futur del parc. Per això qualifiquen de bona notícia que es tallin entre un 60% i un 80% menys d’arbres. El president, Josep Plazas, va dir que Patrimoni s’ha convertit en l’únic organisme que està impedint que es facin «barbaritats» al pulmó verd de la ciutat.Més informació a la pàgina 33.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Has treballat menys de 25 anys? Així és com pots aconseguir les cotitzacions gratuïtes de la Seguretat Social
- Envelliment i salut mental: acceptar-se, empoderar-se, créixer
- Tecnologia i psicologia Un de cada vuit adolescents recorre a la IA en moments de malestar emocional
- El Barça fregeix l’Olympiacos amb defensa i 13 triples
