TEMPORADA DE RECOLLIDA

Bolets tòxics porten a l'hospital cinc persones

Reig bord.

Reig bord.

2
Es llegeix en minuts

De poc valen els missatges de precaució. Cada any, quan s’inicia la temporada de recollida de bolets es repeteixen els dos mateixos fenòmens: el degoteig d’intoxicacions per haver consumit bolets no comestibles i la sortida d’agents rurals per anar a buscar boletaires que s’han perdut al bosc. Quatre membres d’una mateixa família d’Oliana (Alt Urgell) i un veí de Manresa (Bages) han estat ingressats a l’Hospital de la Seu d’Urgell per haver ingerit bolets no comestibles. En aquest cas va tenir la culpa l’espècie denominada fredolic metzinós.

Aquesta varietat de bolet (que es pot confondre fàcilment amb una altra que té una imatge semblant i que és comestible) també va ser, pel que sembla, la causant de la intoxicació de 17 persones fa unes setmanes a Andorra.

Malgrat que, segons els serveis sanitaris, no es tracta pròpiament d’intoxicacions –perquè no hi ha afectació en els òrgans– les persones ingressades sí que presentaven quadros d’irritació amb símptomes com vòmits, febre o problemes gastrointestinals. Des del departament de Salut s’insisteix a fer una crida de precaució als boletaires, juntament amb la recomanació general que es descarti qualsevol exemplar de bolet que sigui desconeguda.

També es recorda la necessitat de separar aquells exemplars que no mostrin un bon estat o que estiguin esmicolats i, davant del dubte, no agafar-los i encara menys menjar-se’ls. Segons l’Agència de Protecció de la Salut, s’ha de desconfiar dels recursos casolans per saber si el bolet és bo.

DESORIENTACIÓ / La poca experiència en la pràctica de la recollida pot causar males experiències no tan sols gastronòmiques. La gent que surt al bosc es pot desorientar fàcilment, fins i tot coneixent el terreny que trepitgen.

Notícies relacionades

Els bombers de la Generalitat han informat que des que va començar la temporada ja han rebut 20 avisos de boletaires perduts. L’any passat van sortir al rescat de 66 persones que anaven a buscar bolets. D’aquí ve que els agents insisteixin també en les seves recomanacions per extremar les precaucions. Algunes són tan senzilles com tenir en compte la previsió del temps meteorològic per avortar la sortida si aquesta és negativa. També s’aconsella portar calçat adequat i roba que abrigui una mica per la possibilitat que el temps canviï bruscament, circumstància habitual en zones de muntanya.

Un altre dels consells dels bombers és portar telèfon mòbil amb la bateria carregada al màxim i tenir en compte el temps que es tardarà per fer el camí de tornada.