La visió de les companyies

Les aerolínies de Star Alliance estrenen una terminal a mida

Spanair compta amb l'aliança aèria per reforçar els seus objectius al Prat

Vueling i Air Europa es donen temps per impulsar la seva estratègia internacional

3
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS
BARCELONA

Jaan Albrecht va quedar vivament impressionat amb la seva visita a la Terminal 1 de l'aeroport de Barcelona el mes de maig passat. No va ser el primer ni serà l'últim, però a diferència d'altres casos, Albrecht és el president de Star Alliance, l'aliança aèria que lidera la companyia alemanya Lufthansa i en què s'integra Spanair. L'aliança té 19 companyies que operen al Prat i en bloc es traslladen a la nova terminal, de manera que el 17 de juny els vols de totes embarcaran o desembarcaran des de la nova instal.lació.

"Serà l'enveja d'Europa", va comentar l'executiu de l'aliança alhora que subratllava que l'associació d'aerolínies recolzarà Spanair en l'estratègia de vols intercontinentals de l'aerolíniade banderacatalana. "Ens ha costat un esforç colossal preparar-nos per a aquest dia, i hauria sigut més còmode esperar fins després de l'estiu, però l'esforç ha valgut la pena i n'estem orgullosos. Que el nostre vol sigui el primer que surt de la nova terminal és un símbol del nostre compromís", va afirmar el president de Spanair, Ferran Soriano.

Tot i els inconvenients inicials que suposa estrenar una instal.lació com la T-1 --convé recordar la negra primera setmana que va registrar la T-4 de l'aeroport de Barajas (Madrid)-- ser-hi des que es dóna el tret de sortida té l'avantatge d'adaptar-se a l'espai amb antelació als competidors. Aquests competidors --Oneworld i Sky Team, d'acord amb les directrius d'AENA-- van decidir no fer experiments just a l'inici de la temporada d'estiu, que és la que genera la major part de la facturació de les companyies. El gestor dels aeroports va cedir l'honor a la companyia --i l'aliança-- que més clarament aposta per l'aeroport del Prat, però també la responsabilitat que una de les millors infraestructures europees recaigui en bones mans.

Soriano destaca que Star Alliance oferirà vols sense escala a 47 destinacions. "Les companyies de la xarxa ens recolzaran i això beneficiarà sens dubte Barcelona". D'entrada, Spanair podrà comptar --almenys formalment-- amb el suport delcosí Zumosol. Lufthansa es proposa desenvolupar-se al Prat. "Les noves instal.lacions ens ofereixen la possibilitat de ser al costat totes les nostres filials sota un mateix sostre: Swiss, Austrian i Brussels Airlines, i els nostres socis de Star Alliance", explica Stephan Semsch, director de la companyia per a Espanya i Portugal.

COMBINAR NEGOCI Lufthansa considera que la ubicació al mateix espai permetrà combinar forces i negoci. El Prat representa gairebé el 50% del seu trànsit a Espanya. La companyia sosté que la T-1 jugarà un paper crucial en el seu "futur desenvolupament de productes i serveis". El 2009, Lufthansa ha posat en marxa tres vols diaris entre el Prat i l'aeroport de Milà-Malpensa amb la seva filial italiana. Encara que la base d'operacions --ondormenels avions-- és a Milà.

Menys entusiasme, de moment, per la nova terminal mostra la primera aerolínia espanyola, Iberia. "Crec que la competència entre Spanair i Iberia serà limitada", va dir el seu president, Fernando Conte, fa poc més d'una setmana. Primer, perquè Iberia no es traslladarà a la nova terminal --juntament amb la resta d'aerolínies de Oneworld-- fins després de l'estiu. Però també perquè el principal interès de la companyia està en el pont aeri. Enrique Donaire, director general d'Iberia, pondera les virtuts de la T-1 de l'aeroport del Prat des dels beneficis que aporta al trajecte Madrid-Barcelona. "L'ampliació permetrà operar de manera més eficient, amb una mitjana d'estalvi de temps de 10 minuts, cosa que farà més competitiu el nostre producte".

Notícies relacionades

Vueling, la firma participada per la mateixa Iberia i Inversiones Hemisferio, del grup Planeta, es proposa una estratègia de més radi. Encara que la companyia només vola punt a punt, el seu president, Josep Piqué, es planteja un futur de més envergadura. "La nova terminal introdueix un nou marc operatiu en què caben moltes possibilitats de negoci: no només a escala espanyola o europea, sinó també més enllà. Hem de tenir en compte que la capacitat la tenim aquí i que encara queden anys abans que els nous espais aeroportuaris quedin saturats", afirma Josep Piqué.

La seva visió a llarg termini és plenament compartida pel president d'Air Europa, Juan José Hidalgo: "Aquesta infraestructura serà bàsica perquè l'aeroport de Barcelona es converteixi en un dels principals d'Europa i en unhubde connexions, no només de curta i mitjana distància, sinó també de llarga. En aquest futur prometedor, Air Europa hi serà present i ajudarà a construir-lo".