SALUT

El 17% de les espanyoles no han anat mai al ginecòleg per vergonya

Els metges aconsellen la primera revisió al començar les relacions sexuals

El 48% de les dones menors de 50 anys no utilitzen cap anticonceptiu

2
Es llegeix en minuts
ÀNGELS GALLARDO
BARCELONA

Si l'edat en què les espanyoles s'inicien en el món del sexe se situa entre els 13 i els 15 anys --segons les enquestes--, aquest és el moment en què haurien de començar a seguir controls ginecològics periòdics. Aquesta opinió, que defensen els especialistes en salut sexual i reproductiva femenina, no es correspon amb la realitat. El 52% de les noies de 16 a 24 anys --franja en la qual el sexe sol formar part de les relacions habituals-- no han anat mai al ginecòleg, com tampoc ho han fet el 17% de les espanyoles de qualsevol edat. La vergonya o la por a l'exploració són les raons per les quals s'eviten aquestes visites.

Així ho indica una enquesta que ha portat a terme la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO) amb dones de totes les edats i extraccions socials, que viuen a les 17 comunitats espanyoles. Segons aquesta investigació, el 22% de les dones no s'han fet mai una anàlisi de cèl.lules vaginals, és a dir, una citologia, considerada el mètode més eficaç per detectar un incipient càncer de coll d'úter. L'estudi no va analitzar si entre les causes d'aquest escàs control figura la tardança a aconseguir cita a les consultes dels ginecòlegs de la sanitat pública, a causa de la considerable llista d'espera que acumulen, especialment les de Catalunya.

"Encara que l'ideal seria que el percentatge de dones que mai han visitat el ginecòleg fos del 0%, el cert és que ens temíem que la xifra de les que mantenen aquesta actitud fos superior", va afirmar Josep Maria Laílla, membre de la SEGO.

Els controls públics per detectar el càncer de mama, la cita perquè les dones es facin una mamografia, establerta a moltes ciutats espanyoles des dels ajuntaments, han aconseguit que el 95% de les dones més grans de 50 anys accedeixin a aquesta prova de forma periòdica. Aquesta dada contrasta amb la que indica que el 35% de les dones no s'han fet mai una autoexploració de mames perquè ningú els ha explicat com es fa, segons han dit.

Potser per aquesta raó, la SEGO ha tornat a difondre els gràfics en què s'indiquen els passos per fer aquest autoexamen, un control que, curiosament, és la principal via per la qual les dones detecten que pateixen un càncer de mama. "Despullades davant del mirall, observeu si hi ha anormalitats als pits; palpeu-los amb la mà, resseguint-los en cercles concèntrics i feu el mateix amb les aixelles", diuen de forma resumida.

LA INTERRUPCIÓ

Notícies relacionades

L'enorme quantitat de dones que no pren cap precaució al practicar sexe per evitar un embaràs --el 48% de les menors de 50 anys-- ha sorprès els metges. I encara més xocant els va resultar que el 7% de les entrevistades admetessin que recorren alcoitus interruptuso marxa enrere poc abans de l'ejaculació masculina com a mètode anticonceptiu.

El recurs més utilitzat per qui pren mesures és el preservatiu, seguit de la pastilla de dosi diària. En tercer lloc figura la cirurgia --lligament de trompes o vasectomia masculina--. El 2% de les dones afirmen que no practiquen sexe la setmana en què, calculen, té lloc la seva ovulació mensual, una pràctica que els experts veuen poc fiable.