MOBILITAT

La Generalitat augmentarà un 60% els carrils bici de tot Catalunya

Elsciclistesquecirculen per la vorera afirmen que la calçada és perillosa

Una usuària del Bicing atropellada és atesa a la Diagonal, ahir.

Una usuària del Bicing atropellada és atesa a la Diagonal, ahir. / EDWIN WINKELS

2
Es llegeix en minuts
EDWIN WINKELS
L'HOSPITALET DE LLOBREGAT

Després de l'Ajuntament de Barcelona, la ciutat espanyola on més desplaçaments es fan en bici (81.000 diaris) i on s'obrirà pròximament una Oficina Permanent de la Bicicleta, també la Generalitat es bolcarà a millorar la infraestructura viària per a un mitjà de transport que ha experimentat els últims anys una "autèntica revolució" i una "explosió", en paraules de José Montilla. El president de la Generalitat va anunciar ahir que el nou Pla Estratègic de la Bicicleta per al període 2008-2012 preveu l'augment en un 60% dels

carrils bici a les vies catalanes.

CONGRÉS A LA FARGA

Montilla va fer l'anunci en la inauguració del segon Congrés Català de la Bicicleta, en què 350 experts i 80 ponents es reuniran fins demà a La Farga de l'Hospitalet de Llobregat per debatre el present i futur de la bici. Després d'elogiar aquest mitjà de transport ecològic, adaptable i barat, Montilla va mostrar la seva preocupació per la fragilitat del més feble i va demanar respecte dels automobilistes pels ciclistes, però també d'aquests últims pels vianants.

"La calçada és el lloc natural per a la bicicleta, però per ser el vehicle que és hi hauria de tenir tota la prioritat i protecció. Si aconseguíssim això, s'evitaria que els ciclistes circulessin per les voreres", va respondre Xavier Corominas, el director del congrés. Precisament, en una enquesta realitzada per Gesop a tot Espanya i presentada ahir, el 14% dels ciclistes diuen que circulen sempre o gairebé sempre per la vorera, i el 35%, a vegades. El 70% d'aquests ciclistes afirmen que no van per la calçada perquè la consideren perillosa. A més a més, el 60% diu que són respectuosos amb els vianants, però a Catalunya aquesta xifra baixa fins al 48,5%.

Notícies relacionades

Millors infraestructures i més protecció és el que demanen els ciclistes a les administracions a la mateixa enquesta. Tot i que a Espanya i Catalunya ja hi ha un 10% de la població que usa la bicicleta gairebé diàriament, un altre 50% no l'agafa gairebé mai, malgrat que en té una a casa. La por és la principal raó que fa que la gent acabi no apostant per les dues rodes.

Fins i tot així, el seu ús segueix augmentant cada any i per això Montilla va anunciar també canvis per adaptar les lleis viàries al nou fenomen. "Durant anys, la bici ha sigut arraconada en aquest país --va explicar Ernest Benach, president del Parlament--, però cada cop hi ha menys crítiques a la política a favor de la bicicleta".