INFRAESTRUCTURES
El nou túnel de Viella duplicarà el trànsit en tres anys
La galeria entrarà en servei aquesta tarda sense autoritats ni talls de cinta
El Consell d'Aran proposa un nou vial que eviti el pas per la capital de la vall
L'entrada en servei del nou túnel de Viella, prevista per avui a les quatre de la tarda, serà una important millora per a les comunicacions entre la Vall d'Aran i la resta de comarques catalanes, però atraurà, al mateix temps, nous usuaris, especialment camions, que comptaran amb una renovada ruta cap a França. Aquests són, almenys, els càlculs que fan les autoritats araneses, fonamentats en estudis del Ministeri de Foment que estimen que la intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles per aquest tram creixerà anualment entre el 5% i el 10%. Si es compleixen els pronòstics, el corredor suportarà el 2010 el pas de 7.000 vehicles diaris, davant els 3.500 actuals, dels quals 595 són camions i altres vehicles pesants, segons els últims recomptes.
L'increment podria ser fins i tot més ràpid quan s'executi la imminent millora de la carretera N-230, que el Govern projecta convertir en la futura autovia A-14, que passarà entre Lleida i la població de Sopeira, a Osca. Des d'allà fins a la boca sud del túnel, el traçat de l'actual carretera es complica, de manera que s'ha decidit transformar-la en una via ràpida, amb tres carrils per a la circulació.
El Consell General d'Aran ja s'ha posat en marxa per anticipar-se a l'augment de trànsit de la N-230, especialment al seu pas per Viella. "Hem estat treballant en el traçat d'un nou vial segregat, que eviti l'entrada al centre urbà de la capital per als vehicles que van de pas", va explicar aquest cap de setmana el Síndic d'Aran, Francesc Boya. De moment, va afegir, s'espera una proposta en ferm de Foment per a "principis del 2008".
OPERTURA TÈCNICA
La posada en marxa del nou túnel, que portarà el nom de Joan Carles I, està prevista per a aquesta tarda sense autoritats ni tall de cintes, van confirmar ahir diverses fonts de la Subdelegació del Govern a Lleida. "Serà una obertura tècnica", es van limitar a explicar. L'Ajuntament de Viella va aprovar per unanimitat el mes d'octubre passat demanar al Govern que fos el Rei --que ha utilitzat el vell túnel en desenes d'ocasions en els seus viatges a Vaquèira Beret-- qui presidís la inauguració.
"La veritat és que no ha sigut mai una obra fàcil, com tampoc ho va ser el vell túnel, que va estar més de 20 anys en obres", va recordar Boya. La nova infraestructura ha estat en obres durant gairebé sis anys, un temps en què s'han succeït les incidències. Primer, van aparèixer filtracions d'aigua que van obligar a modificar el projecte inicial, i, després, es va haver d'ajustar l'obra a la normativa de seguretat europea per a túnels, dictada quan els treballs ja havien començat. Les noves incorporacions van elevar-ne el cost fins als 200 milions d'euros. L'última polèmica, l'octubre passat, va ser arran de la distribució de carrils a l'interior de la galeria.
- Estat dels embassaments avui, 5 de maig, a Catalunya: Sau, Foix, Susqueda i la resta de pantans
- Previsió del Meteocat Catalunya activa avisos grocs i taronges davant les fortes pluges previstes per a aquesta setmana
- Torna el mític Tren Granota
- Bancs Confirmat pel Banc d’Espanya: aquests són els motius pels quals poden bloquejar-te el compte
- BCN reobrirà una casa modernista per a concerts de música clàssica
- Entrevista Giuseppe Russolillo, president de l’Acadèmia de Nutrició: «El dejuni intermitent no ha sigut concebut per perdre pes i pot posar en risc la salut»
- TELEVISIÓ I MAS Una espècie en extinció
- Barcelona, protagonista La ciberseguretat creix i busca talent a Catalunya
- Ciclisme Vos obsequia la Vuelta amb un triomf de prestigi a Sant Boi
- TRIOMF A MONTILIVI L’immortal Stuani ressuscita el Girona, que fuig del descens