El maquinista de Villada es va donar per avisat que havia d'anar més lent
La caixa negra del tren registra que el xòfer va reconèixer l'avís del control
L'interessat, en canvi, diu que no va frenar perquè no va rebre el senyal
La caixa negra del tren que va descarrilar dilluns a Villada (Palència) va registrar que el maquinista va reconèixer l'avís de precaució per reduir la velocitat, ja que va pressionar el botó que corresponia. Segons l'informe tècnic de l'accident, emès aquesta matinada per Foment, "fins al moment, no s'han trobat indicis de deficiències tècniques ni en la infraestructura ni en el material" que influïssin en el descarrilament, en què van morir sis persones.
El document --elaborat per un equip d'investigació designat per la Direcció General de Ferrocarrils a partir de l'anàlisi dels registres de la locomotora, del centre de control de Lleó i de l'estació-- revela que "el tren circulava a 125 quilòmetres per hora per la via desviada, quan la velocitat prescrita per a aquesta situació, segons la normativa, és de 30 quilòmetres hora".
El maquinista va declarar davant la policia judicial de la Guàrdia Civil de Lleó que no se li va advertir del canvi de via, que per això no va frenar i que no va rebre el senyal acústic que salta si el sistema Asfa detecta un excés de velocitat davant una incidència. Fins al moment, el conductor, un lleonès de 45 anys amb més de 20 d'experiència, no ha estat detingut.
SEGONS LES INDICACIONS
Fonts de l'entorn familiar i laboral del maquinista van assegurar que està "destrossat". En l'interrogatori al qual el va sotmetre la Guàrdia Civil dimarts a la tarda, va assegurar haver seguit totes les indicacions. Així, va afirmar haver vist en verd el semàfor d'avançada --a uns tres quilòmetres de l'estació de Villada-- i del mateix color el d'entrada a l'andana de Villada --on el tren no tenia parada--. Per això, va declarar, no va reduir la velocitat per realitzar la maniobra de pas d'una via a l'altra. Per recolzar les seves afirmacions, va assegurar no haver sentit el senyal acústic que llança automàticament el sistema Asfa quan detecta una velocitat excessiva per afrontar una incidència.
ANÀLISI D'ALTRES FACTORS
Notícies relacionadesLa tesi del ministeri no atribueix necessàriament al maquinista l'"error humà", ja que és també una persona la que envia des del centre de control de Lleó les indicacions d'incidències a la via, com un canvi d'agulles (pas de la via 1 a la 2). El document de la comissió recull que les proves de les anàlisis d'alcoholèmia i drogoaddicció tant del maquinista com del responsable del centre de control van donar negatiu.
Foment "ha decidit analitzar altres factors per poder ampliar les anàlisis determinades fins al moment". El jutjat número 3 de Palència també ha requerit a Renfe el registre d'avisos per saber si realment es va advertir al conductor del canvi de via.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor