PERFIL

Michael Mann, cineasta d’encerts en sèrie

  • Repassem la rica i innovadora carrera del director de ‘Heat’ en les sèries amb motiu de l’estrena de ‘Tokyo vice’

Michael Mann, cineasta d’encerts en sèrie

HBO Max

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Molt abans de l’auge de la televisió de prestigi, que no estigués absurdament mal vist fer sèries, Michael Mann va ser un cineasta que va creure en la petita pantalla i es va esforçar per fer-la avançar en noves direccions. Parlem de gairebé mig segle (amb algun llarg parèntesi) de treballs catòdics, començant per la seva tasca com a guionista de diversos capítols de ‘Starsky & Hutch’ i acabant, per ara, amb la direcció del pilot i la producció del ‘thriller’ periodístic ‘Tokyo vice’ el gran esdeveniment seriòfil de la setmana. 

Entremig, un veritable fenomen i bastants fracassos interessants. Després d’aprendre els elements del guió televisiu amb Robert Lewin a ‘Starsky & Hutch’, Mann va escriure per a ‘Historia policial’ i ‘La mujer policia’ abans d’estrenar la seva primera sèrie pròpia, ‘Las Vegas’ (1978-1981), amb Robert Urich com a investigador privat a la ciutat del joc. L’exigent (sobretot amb si mateix) creador va portar malament les imposicions de la cadena i es va desentendre ben aviat de la sèrie.

Quan, a mitjans dels vuitanta, va acceptar produir ‘Corrupción en Miami’ (1984-1989), la sèrie creada per Anthony Yerkovich partint d’una mítica consigna de la cadena NBC («policies MTV»), ho va fer a condició de tenir veritable control creatiu. I així va ser: Mann no va crear la sèrie ni en va ser el guionista més habitual (només va escriure un capítol), però se la va fer enterament seva. Va definir la seva sofisticada imatge, les textures i els colors pastel. Va demanar la banda sonora a Tangerine Dream (els seus compositors a ‘Ladrón’ i ‘El torreón’), però aquests s’acabaven de comprometre amb ‘El halcón callejero’, així que va demanar al txec Jan Hammer una bona imitació dels alemanys.

Notícies relacionades

Mann va continuar innovant amb la seva producció ‘La historia del crimen’ (1986-1988), en què tota una temporada es recolzava en una sola trama: el duel entre un policia (Dennis Farina) i un mafiós (Anthony Denison) al Chicago dels seixanta. Quatre anys després s’estrenava la seva producció ‘Camarena (La guerra de las drogas)’ minisèrie amb Steven Bauer en el paper recuperat per Michael Peña a ‘Narcos: México’. 

El segle XXI ha sigut complicat per a Mann a la televisió. La seva producció ‘Robbery Homicide Division’ (2002-2003) se’n va anar en orris després de la detenció de l’actor Tom Sizemore per presumpta agressió. I la interessant ‘Luck’ (2011-2012) es recorda menys per l’estil de Mann o el llenguatge florit de David Milch que per la mort accidental de tres cavalls en el rodatge. ‘Tokyo vice’ tampoc ha anat justa de problemes, però hauria de durar. 

Temes:

Sèries