Sanament
El diari de Noah
Salut mental i mitjans de comunicació: entre informar i manipular
Cal recuperar una manera curiosa i reflexiva de mirar el món, sense intentar modelar-lo perquè encaixi en un titular
Els mitjans de comunicació sempre han estat una part molt important de la nostra societat i una cosa que ha estat present sempre encara que de diferents maneres. Són la finestra al que passa arreu del món, del que succeeix més enllà del que veiem, la manera d'entendre com avancem com a comunitat i com canvia el món. Però, de vegades sento que en aquest moment de la història es fan servir de moltes maneres, s'utilitzen per informar, però sobretot per persuadir, induir emocions ràpides i manipular, quelcom bastant perillós tenint en compte que vivim a l'era digital on tot ens estimula i ens arriba a una velocitat que tot just tenim temps per processar el que llegim o veiem.
Amb tanta informació, és fàcil perdre la calma i la capacitat de distingir el que és veritable d'allò que només busca cridar la nostra atenció. Els missatges es barregen, es deformen i es repeteixen fins que un ja no sap si està sent informat o dirigit. Crec que cal recuperar una manera curiosa i reflexiva de mirar el món, sense intentar modelar-lo perquè encaixi en un titular.
S'han vist casos en què persones que decideixen explicar les seves experiències amb honestedat veuen com les seves històries són transformades durant el procés de comunicació. No sempre hi ha mala intenció, de vegades és pressa, pressió o intent d'adaptar realitats complexes a formats breus. Però el resultat és que la història final no sempre coincideix amb allò que la persona va viure o va voler expressar, i això debilita la confiança entre els qui expliquen i els que escolten.
Cura i honestedat
Notícies relacionadesPerò, és injust pensar que tot és dolent, malgrat tot això, els mitjans de comunicació poden ser una eina transformadora en la nostra societat, quan la feina es fa amb cura i honestedat, la comunicació pot unir comunitats senceres, treure a la llum injustícies que altrament passarien desapercebudes, acompanyar en moments difícils i donar veu als que mai no l'han tingut. Hi ha periodistes que de veritat s'esforcen per explicar què passa sense ornaments, sense exagerar i sense retallar la realitat perquè encaixi millor. I quan això passa, els mitjans es converteixen en un reflex sincer del que som i en una manera d'entendre'ns una mica millor com a societat.
Hi ha periodistes que de veritat s'esforcen per explicar què passa sense ornaments, sense exagerar i sense retallar la realitat perquè encaixi millor
Al final, la responsabilitat és de tots, dels qui expliquen les històries i dels qui les reben. Si recuperem la calma, parem atenció i aprenem a pensar amb més cura i criteri, potser podem tornar a veure els mitjans no com una cosa que ens separa, sinó com una eina que ens ajuda a orientar-nos i fins i tot a aprendre.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- Borrasca Emilia València, en alerta vermella: la pitjor part, a partir del migdia, i amenaça les comarques del 29-O amb fins a 250 l/m2
- A Sydney Almenys 10 morts i 12 ferits en un atac durant una festa jueva a la platja australiana de Bondi
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- El diari de Noah Salut mental i mitjans de comunicació: entre informar i manipular
