Sanament

Els consells de Maria José Valiente, psicòloga i col·laboradora de SanaMent
Què fer davant l'astènia primaveral
Començarem amb una de les dites imprescindibles:
La primavera, la sang altera.
Ho hem sentit a dir tota la vida, però que té de certa aquesta dita popular?
En primer lloc, el canvi de llum i de radiació solar comporta canvis en la producció de les hormones serotonina i melatonina, fet que pot alterar l'estat d'ànim.
De fet, l'augment d'aquestes hormones millora l'estat anímic, les persones es troben més alegres amb l'arribada del bon temps, i tenen més ganes de socialitzar-se, de fer activitats a l'aire lliure, i també de relacions de parella, donat que també augmenta la libido sexual.
Però l'arribada de la primavera no afecta de la mateixa manera totes les persones, i és per això que es parla sovint de l'astènia primaveral.
Però, què és l'astènia primaveral?
L'astènia primaveral és un trastorn lleu i passatger (dura un parell o tres de setmanes) que succeeix quan el nostre cos té dificultats d'adaptació a l'augment d'hores de llum en canviar d'estació i passar de l'hivern a la primavera. El ritme circadià, la llum del sol, la qualitat de la son, ha de ser reparadora. I que hi ha persones més sensibles als canvis, i noten molt el canvi d’hora, l’augment de la llum, i poden viure aquests canvis d’una manera molesta, gairebé com una depressió primaveral.
Quins són els símptomes?
· Menys concentració.
· Cansament, somnolència durant el dia. · Poca energia.
· Ànim alterat.
· Insomni.
· Menys libido
I com podem combatre les contrarietats de la primavera, d'una manera més amable?
· Caminar o fer esport. Sembla una paradoxa, però com menys esport fas, més et canses. I com més et mous, més energia generes. Prova-ho!
· Relacionar-se més amb els amics, o mirar de fer més del que agradi.
· Menjar de manera més saludable, augmentant el consum de fruites i verdures de temporada. Encara que avui dia tinguem de tot, tot l'any, és recomanable alimentar-se dels productes propis de la temporada, perquè són els que necessitem en cada estació per al nostre millor equilibri intern.
· Hidratar-se cada dia.
· Tenir més contacte amb la natura. Quan comença el bon temps després de l'hivern, és recomanable passejar per la natura i prendre el sol uns deu minuts cada dia com a mínim, per anar adaptant-se a la Vitamina D.
· Descans reparador. Mirar de mantenir prou hores de son de qualitat per a combatre aquesta pèrdua d'energia passatgera.
· No automedicar-se.
· Tenir en compte que l’alcohol i les drogues alteren encara més la inestabilitat emocional. Cal d’evitar tot allò extern que no necessitem i sapiguem que ens desestabilitza.
Notícies relacionades· Està bé fer un llistat de tot el que veiem que ens ajuda, i de tot el que ens perjudica, per tal de configurar un full de ruta que ens aporti organització, pau i de rebot, alegria de viure.
Les persones que pateixen algun trastorn o malaltia mental, si veuen que amb l’arribada de la primavera se senten malament, és recomanable que parlin amb el seu psiquiatre
A la primavera s’accentuen més els canvis d’humor, de manera que les persones que pateixen algun trastorn o malaltia mental, si veuen que amb l’arribada de la primavera se senten malament, és recomanable que parlin amb el seu psiquiatre o psicòleg de referència, per tal de revisar o d’ajustar la dosi de la medicació, o per a parlar/modificar els patrons i hàbits recomanables per a entomar amb pau i alegria aquesta estació tan bonica i tan acolorida com és la primavera.
- Novetat editorial L’artista que "va morir de tristesa"
- Dolors Ribalta: "Les imatges són claríssimes. Això no va de colors, sinó de dignitat"
- "Som poligoners, però amb universitat pròpia"
- Arquitectes barcelonins i novaiorquesos guanyen el concurs per reformar la nau de les Tres Xemeneies
- La baixa natalitat aboca a tancar 116 escoles de 45 municipis
- Procés El Suprem confirma la condemna de quatre anys de presó a Laura Borràs i rebutja que se li apliqui l’amnistia
- Eleccions internes Jordi Domingo s’imposa a Toni Comín i presidirà el Consell de la República
- Infraestructures La línia 4 del metro de Barcelona quedarà tallada a l’estiu entre Maragall i Trinitat Nova
- XOC EN LA COALICIÓ El Govern tanca la porta a negociar i insisteix que Díaz coneixia la tributació de l’SMI: «La decisió està presa»
- Al Parlament Junts pressiona el Govern amb una llei per injectar més recursos en educació concertada, salut mental i català