27 maig 2020

Anar al contingut

PSICOLOGIA

Quatre pautes per a l'ordre emocional i les rutines personals

L'estabilitat es relaciona amb la serenitat en els nostres pensaments

Ángel Rull

Quatre pautes per a l'ordre emocional i les rutines personals

Les diferències entre la nostra vida més física i els nostres pensaments i emocions no sempre són tan marcades com creiem. A l’hora de parlar d’un ordre en la nostra alimentació o una rutina diària, sabem fàcilment què necessitem. Els àpats han de portar uns horaris, certs aliments sabem que ens ajuden, l’esport és necessari i entenem de quina forma podem aplicar-lo. Però si intentem extrapolar això a les rutines mentals, no sabem per on començar. Sí que tenim clar com és el resultat i què aconseguiríem. Estar en pau amb nosaltres mateixos, tenir més claredat, trobar la serenitat, poder gestionar les nostres emocions o aconseguir que l’ansietat desaparegui. Tot i que ens falta el camí, tenim clares quines són les metes.

L’ordre mental es defineix com totes aquelles rutines que es duen a terme a fi d’aconseguir que tant el que sentim com el que pensem estiguin dins d’un marge beneficiós per a nosaltres. Desapareix la sensació de muntanya russa emocional i els pensaments en bucle. Si es basa en determinades rutines, per tant, hem de trobar aquelles que aconsegueixin el que volem amb el seu ús diari. Però la tasca no és tan difícil com a nosaltres ens sembla a primera vista.

Dia a dia

Quan volem trobar-nos físicament bé, establim una sèrie de rutines que instaurem amb esforç al principi perquè sabem que a mitjà i llarg termini ens portaran els resultats que volem. El que al principi costa es converteix en poc temps en part del nostre repertori. En el terreny emocional i cognitiu necessitem exactament el mateix, aplicar unes tasques diàries o setmanals que aconsegueixin els resultats esperats. La pau mental, la gestió emocional o la reducció d’estrès serien diverses de les coses que podrem obtenir.

Les següents rutines busquen que, d’una forma molt senzilla, puguem dia a dia trobar-nos millor i aconseguir l’ordre emocional. S’ha de perseverar en el seu ús i saber que el que està dins de nosaltres és tan important com el que es mostra per fora. Això és el que hem d’aplicar:

1. Esmorzar en silenci

El nostre estat d’humor de tot el dia ve, en moltes ocasions, delimitat pel moment de l’esmorzar. Si comencem accelerats, corrent i amb el cap desconcertat, les següents hores seguiran el mateix ritme. Per pal·liar-ho, moltes persones van al gimnàs a primera hora o practiquen ioga i meditació. Això comportaria aixecar-nos molt aviat i tenir disponibilitat plena per fer-ho. Com que no sempre és factible, una variant perfectament vàlida és la d’optar per esmorzars en silenci. L’ideal és que sigui en solitud i consistiria a marcar-nos la premissa que tindrem de 15 a 30 minuts per davant en què no utilitzarem el telèfon mòbil, no pensarem en les tasques pendents ni buscarem una altra estimulació que no sigui el que estem menjant i bevent.

2. Respiracions conscients

Tant si tenim un dia estressant com si és molt tranquil, buscarem tres moments del dia per allunyar-nos i respirar de forma relaxada i profunda durant dos minuts. Respiracions tranquil·les i en solitud. L’ideal és que sempre sigui, més o menys, a les mateixes hores. Podem, per exemple, anar-nos-en al lavabo a fer-ho.

3. Necessitats

¿Saps quines són les teves necessitats? No només és important saber quines són sinó buscar la seva expressió cada dia, sense importar opinions alienes o valoracions dels altres. Sigues coherent amb el que necessites i no permetis que ningú ho esborri.

4. Prioritats

El més normal és que un mateix mai sigui la nostra màxima prioritat. En aquest cas, tingues en compte que per ocupar-te dels altres, si tu no estàs bé, no ho faràs com cal. Segueix la mateixa premissa que la mascareta d’oxigen als avions: primer posa-te-la tu i després continua pels altres.

Tot ordre comporta la necessitat d’aplicar rutines estables i permanents en el temps. En l’àmbit físic som conscients que ho anem aconseguint al llarg dels anys, però podem estar desatenent la part mental i emocional. És el moment de posar el focus sobre això i treballar per la nostra pròpia calma.

Ángel Rull, psicòleg.