Mobilitat
Ferrocarrils preveu superar Rodalies en viatgers en cinc anys
Els trens de la Generalitat aspiren a 150 milions de viatgers el 2030. Ben aviat sortirà a concurs la compra de 38 trens per a l’L8 i la renovació dels vells combois de la línia Llobregat-Anoia.
En poc temps, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) s’assemblarà molt poc al que és avui. Ho va explicar ahir el seu president, Carles Ruiz, que està pilotant una transformació fruit de l’entrada en servei de nous serveis a tot el territori. L’impacte es pot resumir en una xifra clara: en només cinc anys, el nombre d’usuaris augmentarà un 50% i superarà els que actualment té Rodalies a tot Catalunya. El 2024, el nucli de Rodalies de Barcelona va sumar 117,5 milions de viatgers i els serveis regionals es van mantenir en 10 milions. Ferrocarrils va transportar 100 milions. Però el 2030, espera arribar als 150 milions.
El creixement serà gradual. L’estiu del 2026 entrarà en servei la línia de Rodalies entre Lleida i Terrassa que operarà Ferrocarrils, amb una oferta de 14 circulacions diàries per sentit entre Lleida i Cervera, cinc de les quals prolongaran el recorregut fins a Terrassa. Pocs mesos després, entre finals del 2026 i inicis del 2027, començarà a operar l’R-Aeroport, la nova línia entre Barcelona i l’aeroport, que beneficiarà entre set i nou milions de viatgers anuals.
Augment de flota
La primera fase del tramvia de Tarragona, el TramCamp, entrarà en funcionament el 2028; mentre que la connexió de la línia Llobregat-Anoia i la del Vallès a Gràcia amb la prolongació de l’L8 estarà llesta el 2030, cosa que suposarà un increment d’usuaris de 15 milions. Tot això requerirà un augment de flota. Per ara, als set tramvies elèctrics que Ferrocarrils ha comprat a Stadler s’hi sumarà la compra de 38 trens que donaran servei en la prolongació de l’L8 i permetran iniciar la renovació dels combois de la línia Llobregat-Anoia. Aquest concurs es licitarà ben aviat.
El president de FGC va assenyalar en una trobada amb empresaris del Baix Llobregat i l’Hospitalet organitzada per Upmball que l’augment de viatgers respon a aquests projectes que estan actualment en construcció, però que "n’hi haurà més". L’objectiu és materialitzar la descentralització de FGC com a operador i gestor més enllà de les corones metropolitanes de Barcelona, ja que el creixement de població previst a Catalunya durant els pròxims anys requerirà que es pugui garantir la mobilitat al voltant de les altres grans urbs de tot el territori català.
Onze unitats de control
Notícies relacionadesÉs així com FGC ja s’està preparant per convertir-se en una nova i gran empresa pública de mobilitat que gestionarà serveis de tota mena, en el que serà "un gran canvi cultural", va incidir Ruiz. Això inclou la creació d’11 unitats de control que treballaran de manera autònoma a diferents punts del territori i que permetran alhora la seva visualització conjunta a través d’una plataforma única.
Aquesta estratègia respon a l’experiència que FGC va viure en la gran apagada d’abril. "Els plans de contingència tenien en compte la possibilitat de col·lapse en una línia, però no que tot el sistema quedés a les fosques", va explicar Ruiz. D’ara endavant, les estacions d’esquí tindran el seu propi centre de control, com també el tindrà el tramvia de Tarragona, i així amb la resta. El creixement implicarà a més engrossir una companyia que compta actualment amb 2.150 treballadors. A falta de concretar les xifres, de moment necessita 70 nous maquinistes.
- Smart City Expo Regenerar la zona nord de l’Hospitalet costarà 350 milions
- Pluges torrencials El temporal descarrega amb força a Catalunya: carreteres i línies de tren tallades i mig centenar de vols cancel·lats
- Feina La polèmica mort d’un jove de 26 anys que va treballar 80 hores en una setmana commociona Corea del Sud
- Ruptura amb el Govern Junts salva del bloqueig lleis vinculades al desemborsament milionari dels fons UE
- Previsió meteorològica Alerta en aquestes comarques de Catalunya per pluges torrencials: a quina hora arribaran les precipitacions
