Anar al contingut

PSICOLOGIA

Com ser feliç tots els dies: claus per assolir-ho

La felicitat és un estat relativament equilibrat que pot ser assolit per qualsevol persona

Ángel Rull

Com ser feliç és una de les qüestions que solen preocupar-nos periòdicament. Volem assolir un estat infrangible en què res desajusti el que tant ens ha costat assolir. Sumem perfeccionisme i autoexigència i el resultat és una utopia que mai està disponible per a nosaltres. Reduïm els moments de felicitat a petits punts en la nostra vida. L’error es troba, d’una banda, en la concepció de què és realment ser feliç i, d’altra banda, en les eines que utilitzem per poder aconseguir aquest estat.

La felicitat diària es pot assolir en gairebé qualsevol circumstància i està disponible per a tot aquell que entengui que ser feliç és possible si sabem compensar els moments negatius amb els regals que vivim dia a dia. Des de la Psicologia Positiva fins a llibres d’autoajuda ens ensenyen a abraçar les parts fosques i recolzar-nos en les positives.

100 dies feliços

Quan ens marquem l’objectiu de voler ser més feliços, la meta no està del tot definida. No tenim clar com podem mesurar aquesta felicitat ni els passos exactes que hem de realitzar per assolir-la. És aquí on podem recórrer a llibres o manuals que ens ensenyin com altres persones ho han aconseguit per poder imitar el procés.

Una de les persones que es va marcar aquest objectiu va ser Dmitri Golubnitxi. I va ser després d’un viatge a la seva ciutat natal on va trobar la clau: la felicitat es troba en els petits actes diaris. Qualsevol acció, per petita que sigui, però feta en el marc de la rutina diària, aconseguirà que augmentem la nostra sensació de benestar, la qual s’acumula i creix a mesura que es repeteixen les accions. D’aquest descobriment va sorgir el ‘hashtag’ #100happydays, al qual es van anar afegint persones de tot el món que cada dia feien un petit pas per trobar un moment feliç. Contemplar un quadro, buscar la bondat, muntar en bici, escoltar música o escapar-se al cine són algunes de les accions que es van anar compartint a Instagram.

Del repte improvisat dels #100happydays ha sorgit un llibre, 'Sé feliz durante 100 días seguidos’ (Libros Cúpula, 2019), que recull 100 experiències que podem fer en el nostre dia a dia i que ens inspiren a sumar petits trossets de felicitat.

Felicitat diària

La felicitat és vista no només pels grans moments que vivim ocasionalment, sinó també per tots aquells actes premeditats que podem fer cada dia i les rutines que incorporem i que ens facin sentir millor. Aquestes rutines tenen com a final canviar el focus on mirem i buscar aspectes positius i rellevants del nostre dia a dia. Afegint de forma directa bons hàbits, aquells negatius s’aniran quedant enrere, i compondrem una vida que esmorteirà millor els inevitables cops i ens farà guanyar en resiliència.

¿Com podem modificar les nostres rutines per ser feliços tots els dies?

1. Dedica més temps als altres

En la nostra vida tenim separat la feina de la vida social, no només perquè siguin camps diferents, sinó perquè dediquem dies diferents a cada cosa. Si modifiquem el patró i de dilluns a divendres també dediquem temps als altres, la nostra experiència de benestar augmentarà significativament. A més, aquest temps no només pot ser de lleure, sinó que podem dedicar-lo a ajudar altres persones.

Els actes altruistes i la solidaritat repercuteixen positivament en la felicitat percebuda. Per això, una obra de caritat de forma habitual ens farà sentir sempre millor, desconnectant dels nostres problemes i generant empatia cap a la resta.

2. Exercici

L’esport té un efecte directe en el benestar: no només acaba eliminant la simptomatologia depressiva, sinó que, a més, genera un augment constant en la felicitat.

No és necessari que cada dia fem exercici físic ni hem de buscar l’estàndard de tres dies setmanals. Les activitats s’han d’adaptar a la nostra vida en el seu punt just: mentre unes persones necessiten un passeig diari de 20 minuts, d’altres busquen entrenaments d’alta intensitat quatre vegades per setmana.

3. Metes permanents

Escollir un punt i mirar d’assolir-lo ens fa sortir de la zona de confort i de la inactivitat física i mental. Hem de tenir sempre metes vitals i buscar els camins per arribar-hi. Estimula la motivació i la satisfacció personal.

Cada tres mesos avalua les teves metes i com de prop hi ets. També canvia-les a mesura que deixin de ser importants o les situacions hagin canviat.

4. Escull el teu cercle

Les persones que hi ha al nostre voltant tenen molt a veure amb l’energia que tenim i amb com ens sentim. Mentre que uns ens impulsen, altres ens generen toxicitat. Posa límits sempre i no temis treure de la teva vida tot allò que no et faci bé.

Les circumstàncies no sempre són propícies perquè ens sentim millor i més feliços. No obstant, depèn de nosaltres generar l’actitud correcta i crear rutines i petits hàbits que vagin sumant cada dia millors moments. Ser feliç és possible sempre que vulguem ser-ho i tinguem a l’abast les eines necessàries.

Ángel Rull, psicòleg ‘online’.