PSICOLOGIA

Com fer 'networking' amb èxit

Les relacions laborals impulsen la nostra carrera professional

zentauroepp24806874 trabajo180905185230

zentauroepp24806874 trabajo180905185230

3
Es llegeix en minuts
Ángel Rull

Quan decidim emprendre o si necessitem bones relacions a la feina, és imprescindible tenir una bona xarxa de contactes. En el dia d’avui, el ‘networking’ és més fàcil a través de xarxes socials o congressos professionals. No obstant, continuem pensant que tot és qüestió de quantitat, i no de qualitat. Volem que el nostre perfil de LinkedIn vagi creixent en nombre, però no ens interessa saber si d’aquesta manera estem creixent en reputació o en marca personal.

Per això, hem de marcar una estratègia que ens ajudi a prioritzar la qualitat en lloc de la quantitat. Hi ha maneres més efectives per poder destacar entre tota l’oferta de professionals que hi ha avui dia. Aquestes estratègies de networking t’obriran moltes portes i et faran guanyar en relacions i professionalitat.

‘Quid pro quo’

La base d’una bona relació laboral és que no hi hagi desequilibris significatius. Necessitem que l’altre ens ofereixi alguna cosa i nosaltres també donar-l’hi. Ens hem d’alimentar de la feina i els coneixements dels altres per poder créixer. Nosaltres els aportarem valor a través de les nostres habilitats.

Quan estem dins d’una xarxa de contactes, ja sigui física o virtual, i som subjectes passius, amb el pas del temps perdrem reputació i veurem com els altres deixen d’interessar-se en nosaltres. Cal trencar amb aquesta mentalitat egoista i començar a buscar què és allò que podem donar als altres. És la millor manera de mostrar què som, de guanyar en reputació i que tots coneguin la nostra feina.

Fes ‘networking’

Una de les formes més accessibles per ampliar i millorar la nostra xarxa de contactes és l’ús de les xarxes socials, tot i que no és l’única. Qualsevol situació on hàgim de tenir una trobada amb altres treballadors pot ser aprofitat per treballar les relacions. Al ser tan important el ‘networking’, ens hem de marcar una estratègia que ens faci guanyar reputació i qualitat de contactes.

A través de les següents pautes, podràs fer ‘networking’ amb èxit:

1. Pensa en el teu objectiu

Si estàs pensant en un esdeveniment en concret, abans d’anar allà, has de tenir clar el que vols aconseguir, si és donar-te a conèixer, si és consolidar la confiança amb gent que ja coneixies o si és guanyar clients. Una vegada marcat l’objectiu, ¿quins passos seguiràs? ¿Com et presentaràs? ¿Hi portaràs un dossier?

2. Estableix contacte prèviament

En alguns congressos o reunions, ens interessa en especial conèixer una o diverses persones concretes. Per això, posa’t en contacte amb ells prèviament, fes-los saber que hi seràs també i que t’agradaria, de manera formal o informal, poder tenir l’ocasió de saludar-los. Però sempre cal procurar no ser gaire invasiu.

3. No tot és feina

Quan passem diverses hores en una ponència, no sempre ens ve de gust després discutir sobre els punts tractats. Per això, deixa també espai per a les xerrades informals, les anècdotes i l’humor. És molt important també cuidar els aspectes menys professionals.

4. Cuida la teva imatge prèvia

Abans de començar una estratègia de ‘networking’, tant per LinkedIn com en un congrés, fes una anàlisi de la imatge i la reputació que tens a internet. Tingues actualitzada la teva pàgina web, targetes de visita fetes i xarxes socials depurades.

5. Col·labora

No tot és intercanvi. Les col·laboracions són una de les millors maneres d’estrènyer relacions i generar confiança. Cadascú, a més, es veu beneficiat de la xarxa de l’altre. Tingues sempre clara la idea de col·laboració abans de proposar-la, i no t’embarquis en qualsevol projecte que se’t presenti; cal saber escollir.

Notícies relacionades

El ‘networking’ és la millor manera que tenim d’anar ampliant el nostre entorn laboral, però també ens permet generar noves amistats, més enllà de la feina. Consolida la nostra marca personal i ens obre encara més al mercat. Hem de saber com fer-ho, contactar i fer després un seguiment de totes les noves persones; si no, la xarxa no s’ampliarà amb eficàcia.

Ángel Rull, psicòleg.