Anar al contingut

PSICOLOGIA

Psicòlegs especialistes en nutrició: aprimar-se des del cervell

La psicologia nutricional treballa per a la pèrdua de pes sana i la millora en la relació amb el menjar

Ángel Rull

Psicòlegs especialistes en nutrició: aprimar-se des del cervell

La psiconutrició és un camp d’estudi relativament nou que se centra a millorar la relació que la persona té amb la seva alimentació per poder mantenir un pes normal i saludable. Posa èmfasi en la gestió emocional i els hàbits que la persona té al voltant del menjar. Una manera d’aprimar-se que deixa de posar el focus a comptar calories i que es fa conscient del paper que el nostre cervell juga a l’hora d’estar en un rang de pes corporal.

Es basa en el mètode científic, avalada per nombrosos estudis i que pretén canviar per complet la manera que tenim de lluitar contra l’obesitat, la pandèmia del segle XXI. Per això, cada vegada són més els psicòlegs que s’especialitzen en aquesta àrea i els centres d’aprimament que compten amb psicòlegs especialistes en nutrició van creixent. Però ¿en què ens ajuda un psicòleg nutricional?

Nutrició i psicologia

‘Som el que mengem’ ha sigut el pensament tradicional. Una manera de concebre el nostre cos en funció dels aliments que ingerim, de les calories consumides i de les hores d’activitat física. Les dietes giraven entorn del balanç entre calories que s’introdueixen i calories que es cremen, l’esport servia per empènyer aquesta pèrdua de pes i la dieta havia de ser estricta. No obstant, aquest model fa uns anys que ha anat canviant a mesura que els estudis han anat avançant i creixent. Encara no estem gaire acostumats a aquesta visió sobre la bàscula, però sí que els professionals de la psicologia i la medicina el van coneixent i aplicant.

El nou model estableix que la xifra de la bàscula té a veure amb el que una persona menja, però va molt més enllà. Som un conjunt d’emocions, pensaments i hàbits que delimiten totes les àrees de la nostra vida. Una d’aquestes àrees és, indiscutiblement, el nostre pes. Independentment dels factors genètics i el metabolisme, hi ha factors psicosocials que ens empenyen a menjar d’una determinada manera, a mantenir una sèrie de rutines i, per tant, a mantenir un determinat pes.

Això explicaria per què moltes vegades, malgrat aprimar-se de manera sana, una persona torna en poc temps a recuperar tot el seu pes. De vegades hi influeixen les dietes de xoc, que a la llarga sembla que no funcionen, però en la majoria dels casos, es deu que la persona no ha canviat a nivell emocional, sinó que, únicament, ha modificat tota la seva conducta alimentària prou temps per baixar de pes, però després ha tornat a la seva vida de sempre.

Psicologia per aprimar-se

El camp d’estudi de la Psicologia cada vegada acapara més àmbits de la nostra vida. I és, sens dubte, perquè el nostre dia a dia es veu afectat per la nostra percepció del món i la forma que tenim de relacionar-nos-hi. L’alimentació, l’esport o el que sopem un dissabte a la nit, també és focus d’estudi i treball dels psicòlegs.

Els programes d’aprimament van incloent-hi a poc a poc els seus equips psicòlegs especialistes en nutrició. Fins i tot les tècniques de cirurgia o endoscòpia bariàtrica, que es recolzaven només en la capacitat de l’estómac per a l’aprimament, inclouen cada vegada més psicòlegs. El focus deixa de ser el mètode Apollo o el ‘bypass’ gàstric i gira cap als hàbits alimentaris. La seva funció és recolzar durant tot el procés de pèrdua de pes, però, a més, busquen el canvi d’hàbits necessari perquè la persona prengui consciència sobre la seva relació amb el menjar i la pugui canviar. Per tant, ¿de quina forma ens ajuda la psicologia a perdre pes?

  • Maneig de la relació amb el menjar i normalització.
  • Millora de l’autoestima i l’autovaloració.
  • Maneig de l’estrès i la tolerància a la frustració.
  • Gestió de les emocions, especialment quan es descarreguen amb el menjar.
  • Augment del contacte social i la seva qualitat.
  • Adherència a l’activitat física i a menjar de manera sana, fins i tot quan ja no s’hagi de seguir una dieta estricta.
  • Autocura i preocupació per un mateix, físicament i emocionalment.

La manera que tenim de menjar determina el nostre estat de salut a nivell físic, però també mental. Per això, és important que la persona que està buscant aprimar-se i mantenir després el seu pes, busqui també l’ajuda d’un psicòleg nutricional. La psicologia continua buscant la manera d’integrar les seves aplicacions en la vida diària, i no hi ha res més rutinari que la nostra relació amb el menjar.

Ángel Rull, psicòleg.