Anar al contingut

PSICOLOGIA

Així pots mantenir l'energia tot el dia

Durant els mesos d'hivern l'energia és reduïda i costa afrontar la jornada laboral

Ángel Rull

Així pots mantenir l'energia tot el dia

Moltes persones veuen com la seva energia disminueix dràsticament a mesura que passen les hores sense trobarhi un motiu clar. Abans que acabi el dia senten que no poden donar més i no arriben a acabar totes les tasques que s’havien marcat. Tot i que la força sempre és finita, tenim aspectes de la nostra rutina diària que ens poden estar restant més energia de la necessària.

Controlar l’ambient, gestionar com comencem el dia i optimitzar els recursos és fonamental perquè no arribem a la nit totalment esgotats. Hem de mantenir uns mínims d’energia que ens ajudin a afrontar per complet el dia i no desatendre cap àrea de la nostra vida.

Actiu tot el dia

Sovint ens aixequem ja cansats, les jornades són interminables i el cap de setmana queda curt per descansar tant com ens és necessari. No sempre és a causa d’una alta demanda de la nostra feina o la vida social, sinó que es deu a altres factors que ens resten energia en excés. Per contrarestar-ho, hem d’aprendre de quina manera podem anar sumant-hi hàbits que ens ajudin a tenir la força en el seu punt òptim.  

Així pots tenir més energia en la teva rutina diària:

1. Adapta la feina a les teves necessitats

El nostre cos ens marca hores del dia en què oferim diferents rendiments. Has d’aprendre a escoltar el teu cos i treballar amb el seu propi rellotge. Fes les tasques més dures quan estiguis més alerta, que en algunes persones és al matí.

2. Esmorza sempre

El nivell d’energia depèn en gran part de la nostra alimentació. Comença sempre el dia parant-te a esmorzar. No importa el teu nivell de gana, pot ser un simple cafè i una torrada. Aquest hàbit també et farà començar el dia focalitzat en la teva cura personal, sense presses.

3. Prioritat a la proteïna

Aliments rics en proteïnes t’ajuden a estar més saciat durant tot el dia i absorbir ràpidament l’energia.

4. Pren cafeïna

El cafè o la teïna del te et poden donar injeccions d’energia al llarg del dia. Però ves amb compte i dosifica’l. Si t’excedeixes, després tindràs un efecte rebot.

5. No consumeixis alcohol

L’alcohol té un efecte sedant sobre el nostre cos i el nostre cervell. Al ser un depressor del sistema nerviós baixa l’energia i pot fer que el seu impacte duri fins l’endemà.

6. Exercicis breus i intensos

L’esport regula els pics d’estrès i d’ansietat i ens ajuda a dormir millor. A més, genera endorfines, les quals també fan la seva aportació positiva per força. Si no pots amb sessions mitjanes d’entrenament, escurça-les i intensifica-les.

7. Perd pes

L’excés de pes, per poc que sigui, ens redueix l’energia. Imagina estar carregant amb una motxilla petita tot el dia. La primera hora no la notaràs, però es va acumulant el desgast a mesura que passen les hores.

8. Música

La música té el poder d’influir sobre la nostra energia i el nostre estat d’ànim. Hem d’escollir cançons que ens vagin activant.

9. Surt al carrer

Sortir fora, tenir contacte amb altres persones o amb la naturalesa afectarà de manera directa a com et sents i com t’aixeques l’endemà.

10. Organitza’t

Aprofita ‘apps’, programes de productivitat o agendes al mòbil per poder mantenir-te organitzat. Estructurar les tasques t’ajudarà en el rendiment i en com et sents.

Quan els dies es fan interminables i no arribem al sopar, és hora que analitzem què s’està emportant la nostra energia. No només hem d’eliminar els punts negatius, sinó que, implementant els 10 anteriors passos, podrem superar la jornada i mantenir-nos sempre actius.

Ángel Rull, psicòleg.

Temes: Psicologia