PSICOLOGIA

Deixar de queixar-se és fàcil amb aquestes estratègies

La queixa no funciona com a estratègia en la resolució de problemes

84325949 l

84325949 l

3
Es llegeix en minuts
Ángel Rull

La queixa apareix com un discurs dirigit a la resta o a nosaltres mateixos amb la intenció d’expressar el malestar o el sofriment, però també la disconformitat cap a alguna cosa o algú. D’una banda, té una funció d’atenció i recolzament, i, de l’altra, quan no té un propòsit,acaba produint gran malestar en qui la produeix i en qui la rep.

A mesura que anem acumulant experiències, la forma de la queixa i la funció que té per nosaltres es va modelant. S’adquireix per diverses raons, com a base de tema de conversa, per reclamar l’atenció o per una tendència al pessimisme i l’absència d’empatia.

Conseqüències de la queixa

La queixa té una funció personal i social, que, depassat el límit, acaba portant nombroses conseqüències negatives. La persona que l’emet acaba utilitzant aquesta estratègia en excés i perd qualsevol benefici que hi pugui haver.

Algunes de les conseqüències de l’excés de queixa són:

  • Augment de la passivitat i falta d’acció.
  • Estat d’ànim negatiu, tant en qui la produeix com en qui l’escolta.
  • Situacions socials incòmodes.
  • Falta d’iniciativa a l’hora de trobar solucions als problemes.
  • Més símptomes d’estrès, ansietat o depressió.

Beneficis de la queixa

Si aconseguim trobar l’equilibri entre el silenci i la queixa excessiva, arribarem a un punt on aconseguirem certs beneficis que ens empenyin a l’acció i a la resolució del problema que l’està originant.

¿Quins beneficis té la queixa positiva?

  • Més facilitat per assumir responsabilitat.
  • Acceptar que una cosa no funciona correctament.
  • Buscar majors i millors solucions.
  • Expressar les nostres emocions negatives.
  • Descàrrega física i mental.

Deixa de queixar-te

L’excés de queixa porta greus conseqüències en l’àmbit social, laboral, familiar i personal de qui l’emet. Bloqueja l’acció i ens manté aferrats al que ens fa mal. No sortim de la situació, expressem que no volem ser allà i no fem res per solucionar-ho.

Una vegada que hem vist que vivim amb un excés de queixa, podem utilitzar les estratègies següents per deixar de fer-ho:

1. Reformula-la

Moltes de les nostres queixes obeeixen a situacions reals que no estan bé. Per tant, si hi ha un motiu per expressar el descontentament, es pot aprofitar per millorar. Per fer-ho, agafa la queixa i busca la manera de reformular-la en forma de solució.

Per exemple, la queixa pot referir-se al baix sou que reps. Si la reformules, potser ho pots orientar a veure què et falta perquè hi hagi un augment de sou, com una formació extra que necessitis.

2. Accepta-ho

Si partim de la situació anterior, algunes vegades no podem fer res per canviar la situació. En aquest cas, el contrari i més positiu a la queixa seria l’acceptació. Parteix d’una situació sobre la qual no tinc control, però l’accepto i canvio la meva actitud vers això. Deixo anar el que em fa mal i deixo de queixar-me.

3. Canvia el focus

Hi ha una tercera situació que es pot donar, i és que no sempre hi ha motius reals per queixar-nos. La queixa apareix per avorriment, com a excusa per tenir un tema de conversa o com a manera de cridar l’atenció de la resta. Aquest tipus és el que més mal pot fer en la persona que l’expressa. Per això, canvia el focus cada dia en el moment en què et sentis parlant malament d’alguna cosa, i mou el discurs o la teva visió cap a coses positives que sí que hi ha sobre la situació que estàs plantejant.

Notícies relacionades

La pràctica acaba portant a la consolidació de l’hàbit. La queixa ha sigut forjada com a part d’una persona al llarg de l’experiència i els anys. Reduir-la o eliminar-la és qüestió de temps i d’utilitzar certes estratègies que ens serveixin de recolzament. D’aquesta forma podrem orientar-nos a treballar per les coses que sí que podem canviar i que ens portaran al desenvolupament.

Ángel Rull, psicòleg.