Dotzena de mostres

El Festival Lumínic de Sant Cugat combina la fotografia feta amb intel·ligència artificial amb l’analògica

  • Sant Cugat acull durant tot el cap de setmana un mercat fotogràfic d’obra artística en el marc del festival Lumínic

  • La intel·ligència artificial noqueja el món de la fotografia

El Festival Lumínic de Sant Cugat combina la fotografia feta amb intel·ligència artificial amb l’analògica
2
Es llegeix en minuts
ACN

¿Les imatges fetes amb intel·ligència artificial (IA) són fotografies? És un debat que recentment ha obert la caixa dels trons en el sector i que elFestival Lumínic de Sant Cugat del Vallès no ha volgut deixar de banda. En aquesta quarta edició ha dedicat la mostra col·lectiva ‘Realitats sintètiques’, on diversos artistes han utilitzat la IA per generar imatges completament noves o han utilitzat eines de manipulació digital per alterar la realitat.

El certamen, que compta amb una onzena d’exposicions més repartides per la ciutat, ha arrencat aquest dissabte amb un mercat fotogràfic al Celler Modernista. Els visitants han pogut comprar instantànies als artistes i participar en taules rodones i activitats familiars.

El codirector del Festival Lumínic Marc Vidal ha explicat que en aquesta edició han volgut analitzar «cap a on va la fotografia». «Ens adonem que, d’una banda, estem anant cap a la creació d’imatges amb IA i ens preguntem si realment són fotografia», ha explicat en declaracions a l’ACN.

«D’altra banda, estem anant cap al treball digital, molta gent parteix d’imatges que posteriorment treballa per refer el seu discurs», ha resumit, i ha afegit que també han detectat que «s’està anant cap a la recuperació dels treballs analògics per crear discursos actuals amb tècniques antigues».

«La creació no hauria de tenir límits»

Vidal defensa que «la creació no hauria de tenir límits» i que «qualsevol construcció d’imatge és possible». Amb tot, reconeix que potser les imatges creades a través d’IA les hauríem «d’anomenar d’una altra manera». «És el debat que plantegem», va resumir.

Entre els artistes que han participat en la mostra col·lectiva ‘Realitats sintètiques’ es troba Cristóbal Ascencio. Per a ell, la intel·ligència artificial «és una eina, com qualsevol eina digital, que permet potenciar el discurs fotogràfic i portar aquest mitjà a nous llocs». En l’exposició ha creat un «llenguatge de programació» per alterar les imatges i «parlar de la natura i de l’impacte ambiental que ocasionem als paisatges».

«Ens dona unes oportunitats increïbles de creació»

Qui també veu un filó en la IA és Ana Belén Jarrín. Aquesta fotògrafa, que també exposa a la mostra del Centre d’Art Maristany, creu que aquesta eina «ens treu la cotilla i ens deslliga de la realitat que sempre exigeix la fotografia». Segons el seu parer, «ens dona unes oportunitats enormes de creació». Les seves instantànies han sigut treballades amb «manipulació digital». «Partint de fotografies de paisatges, hi he anat superposant capes i pintant-les gràcies a un ordinador», detalla.

Entre la dotzena de punts de la ciutat que fins al 16 de juliol acullen el Festival Lumínic es troba la Casa de la Cultura, on es pot veure la mostra ‘Paisatges postnuclears’ d’Aleydis Rispa. Una exposició feta a partir de quimogrames pintats amb revelador fotogràfic que il·lustren un món sense plantes ni animals. «Són paisatges apocalíptics inspirats en la catàstrofe nuclear de Fukushima», explica l’autora.

El Lumínic «agafa pes»

Notícies relacionades

El codirector del Festival Lumínic Marc Vidal creu que en aquesta quarta edició el certamen «agafa molt pes» perquè han aconseguit fer un mercat de fotografia, cosa que els dona l’oportunitat de crear «ambient de festival i de comunitat». També destaca que aquest any han arribat a un conveni amb el col·lectiu de galeristes per oferir propostes de fotografia. Amb tot, creu que el certamen arribarà a la seva esplendor màxima l’any vinent.

Llegeix totes les notícies de Sant Cugat del Vallès a EL PERIÓDICO Sant Cugat del Vallès