Alta pressió assistencial
Salut demana a les famílies de nens amb símptomes de bronquiolitis que no vagin a les escoles bressol

La Conselleria de Salut de Catalunya demana a les famílies de nens amb algun símptoma de bronquiolitis que es quedin a casa i evitin anar a les escoles bressol o escoles per tallar les cadenes de transmissió. El virus respiratori sincitial (VRS), responsable de la bronquiolitis, fa una setmana que està saturant les urgències i ucis pediàtriques dels hospitals catalans, i els metges creuen que el pic no arribarà fins al 29 de novembre, aproximadament. A les Balears, el Govern ha admès que la bronquiolitis està «agafant força» i ha demanat als pares que evitin exposar el nadó a les aglomeracions.
«Si algú té símptomes d’una malaltia infecciosa, especialment nens petits, s’ha de quedar a casa», assenyalen fonts del departament. És la mateixa recomanació que es dona a qualsevol persona que tingui símptomes de covid-19, per exemple, tot i que el confinament ja no és obligat. L’absència de l’obligatorietat de mascaretes (excepte en el transport públic, tot i que molta gent no respecta aquesta norma) i la pèrdua de memòria immunitària dels dos últims anys estan darrere d’aquesta onada de casos de bronquiolitis en els nens més petits.
Els hospitals han hagut de reforçar el personal, fer que els seus sanitaris doblin torns i ampliar els llits d’uci i d’hospitalització per fer front a l’onada de bronquiolitis en menors d’un any. Tot i que Salut assegura que la transmissió del VRS és la mateixa que en períodes precovid, el cert és que molts metges opinen que aquest any la corba epidèmica és més marcada que en temporades anteriors. De fet, es preveu que el pic d’aquesta onada de bronquiolitis, que s’estima arribarà entorn del 29 de novembre, serà més elevat que en la prepandèmia.
Urgències generals
Però no només les urgències pediàtriques estan saturades, sinó també les generals per la barreja d’altres virus respiratoris, com la covid-19 i la grip. La incidència d’aquesta última s’ha doblat l’última setmana. En els últims set dies, les infeccions respiratòries han crescut un 14% a Catalunya, segons les més recents dades de Salut, corresponents a dimarts passat.
«Els hospitals de tot Barcelona estan molt plens per l’increment d’activitat», assenyala Mireia Puig, la directora del Servei d’Urgències de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona). Hi ha, segons ella, molta «patologia urgent» degut sobretot a les infeccions respiratòries: VRS i covid-19.
Ara mateix la «novetat» de les urgències és precisament aquest volum de pacients. «L’increment és progressiu però imparable», assegura Puig. «Ara mateix tenim un 3% més d’activitat que el novembre del 2019 i un 15% més que el novembre de l’any passat», diu la directora d’Urgències de Sant Pau. «Estem molt pressionats i per això intentem buscar espai per a les urgències». Per exemple, l’hospital ha hagut de posposar l’ingrés programat de patologies no urgents.
Tot el sistema està tensionat, tant hospitals com atenció primària, si bé a Sant Pau no hi ha pacients als passadissos de les urgències com sí que va passar dilluns a l’Hospital del Mar. Puig calcula que el pic de l’epidèmia de grip arribarà entorn del Nadal, el 24 o 25 de desembre. I, quant a la covid-19, estan notant un ascens també «imparable».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Educació Departament de Salut Sanitat pública Nens Hospitals Educació infantil Col·legi Guarderies
- Compromís amb ERC El Govern es prepara per aprovar al setembre la quitació del deute de Catalunya, extensible a totes les autonomies
- Previsió meteorològica Pluges a Catalunya: el Meteocat activa avisos en aquestes comarques
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Nou autonomies aporten recursos als territoris afectats pel foc
- Dorms malament i no saps per què? Aquest síndrome podria estar trencant el teu son
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- FUTBOL Xabi reinventa Mbappé: dorsal número 10, quatre quilos menys i rol inspirador en el Reial Madrid
- Famosos El youtuber Jordi Wild (40 anys) ho té clar sobre el català: «El castellà ja ha guanyat»
- Pendent d’extradició Detingut a Portugal un ‘casual’ buscat per l’assassinat d’un narco rival a Badia del Vallès el 2023