A l’edifici de Traumatologia
El nou heliport de la Vall d’Hebron redueix el temps d’assistència a dos minuts
La nova infraestructura, capaç d’aguantar fins a set tones de pes, fa un salt endavant en l’atenció als pacients crítics

L’Hospital de la Vall d’Hebron i el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) han estrenat aquest dilluns el nou heliport del centre sanitari barceloní, situat en una nova ubicació que permet reduir el temps d’assistència a dos minuts.
L’estrena d’aquesta nova infraestructura, capaç d’aguantar fins a set tones de pes, permet fer un salt endavant en l’assistència als pacients crítics que hi arriben en helicòpter medicalitzat, ja que es guanya en temps i seguretat.
El temps d’assistència, des que l’helicòpter aterra fins que el pacient entra a les Urgències de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats, ha passat a ser de només dos minuts en comparació amb els 15 minuts aproximats que es necessitaven invertir abans de l’estrena d’aquesta nova infraestructura.
«Els pacients traumàtics i crítics són els que més es beneficien d’aquesta reducció en el nombre de transferències», ha dit Marilyn Riveiro, coordinadora de Crítics de la Vall d’Hebron.
El SEM trasllada prop de 250 pacients cada any en helicòpter medicalitzat a la Vall d’Hebron, un 10% del total dels que fa a Catalunya.
L’avantatge és la nova ubicació: si l’anterior heliport era a l’altre costat de la Ronda de Dalt, el nou s’ha construït al terrat de l’edifici de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats, unitat on aniran els pacients que tenen politraumatisme o cremades molt greus i que són els que acostumen a arribar-hi per via aèria.
També hi arriben en helicòpter pacients que necessiten atenció a la Vall d’Hebron a causa d’un ictus, una sèpsia greu o un infart agut de miocardi, així com urgències pediàtriques i, en aquests casos, es traslladen a les corresponents unitats.
Notícies relacionadesEn el moment en què el SEM envia l’avís que hi arribarà un helicòpter, els zeladors i el personal de seguretat de la Vall d’Hebron s’activen per pujar a la pista d’aterratge. Aquests professionals han rebut una formació específica. El personal de seguretat s’encarrega de fer-hi una inspecció visual per assegurar que no hi ha cap element que dificulti l’aterratge de l’helicòpter.
Una vegada l’helicòpter ha aterrat i el comandant atura les hèlixs, els zeladors, amb l’ajuda del personal del SEM, fan la transferència del pacient a la llitera. Des de la taula de vol de la Unitat de Mitjans Aeris (UMA) del SEM, situada a la Central de Coordinació Sanitària (Cecos), a l’Hospitalet de Llobregat, es fa tota la gestió de l’emergència sanitària a partir del moment en què es rep l’alerta: des de la recepció del pacient fins a la decisió de la destinació hospitalària i la coordinació amb l’hospital, tenint en compte tant l’estat de la persona com el temps d’arribada, per optimitzar al màxim el procés de trasllat en benefici del pacient.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos