A l’Hospital de Sant Pau

La tercera onada frena els comiats de familiars a malalts hospitalitzats amb Covid

  • Des de l’inici de la pandèmia, els hospitals han impulsat iniciatives per millorar la gestió emocional dels pacients amb coronavirus

La tercera onada frena els comiats de familiars a malalts hospitalitzats amb Covid
2
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

La tercera onada de coronavirus ha paralitzat algunes de les iniciatives que, en els últims mesos, havien impulsat alguns hospitals per millorar la qualitat de vida dels seus pacients amb coronavirus. Així per exemple, l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona ja no deixa que els familiars de pacients molt greus amb la Covid-19 entrin a l’hospital amb un equip de protecció individual (epis) per acomiadar-se’n en cas que estiguin a punt de morir.

Aquesta iniciativa, que es reprendrà «quan baixi el risc de contagi», segons fonts del hospital, ha deixat de fer-se en aquesta onada a Sant Pau i la situació torna així a ser molt semblant a la de la primera onada el març passat, quan els malalts de Covid morien sols als hospitals sense poder acomiadar-se dels seus familiars.

Sant Pau, igual que la resta d’hospitals, continuen impulsant videotrucades, a través de tauletes dels mateixos centres, entre pacients amb el virus i familiars, una cosa que es va començar a fer durant la primera onada. Ara que les visites a aquests espais estan més restringides que mai, els sanitaris es preocupen també perquè els pacients se sentin com menys sols millor. Les infermeres s’encarreguen de posar en contacte pacients incomunicats amb les seves famílies, subjectant-los els telèfons i les tablets.

Per exemple, a l’Hospital Clínic aquest projecte es diu ‘Escurçant distàncies’, i té per objectiu establir una comunicació entre pacients ingressats en sales d’hospitalització, crítics i semicrítics Covid, els seus familiars i el seu entorn més pròxim mitjançant una videotrucada.

Entre altres coses, aquesta comunicació ajuda en la gestió emocional que viuen els pacients ingressats en situació d’aïllament social i de més edat que no són hàbils en la manipulació de les noves tecnologies; de la mateixa manera que és un gran suport per al personal d’infermeria, a qui li permet realitzar unes cures més humanitzades. Un altre objectiu és donar suport a pacients i famílies en el procés de final de vida.

Veure el mar

Des de l’inici d’aquesta pandèmia, els centres hospitalaris han posat en marxa diferents iniciatives per millorar la qualitat de vida dels seus pacients amb coronavirus. Una de les més destacades en els últims mesos va ser la de l’Hospital del Mar de Barcelona, que va treure al passeig marítim un pacient que havia estat 50 dies a la unitat de cures intensives (uci) per coronavirus.

Notícies relacionades

Aquestes sortides terapèutiques al passeig marítim formen part del programa d’humanització de l’uci del centre sanitari. L’Hospital del Mar defensa les bondats d’aquest tractament per ajudar els malalts ingressats a l’uci. «Els va molt bé perquè els permet recobrar el contacte amb la realitat i això beneficia la seva recuperació», remarquen fonts del centre.

Escriure cartes

Però hi ha moltes més iniciatives d’aquest tipus. Per exemple, també l’Hospital del Mar ha posat en marxa el projecte #Cartesquecuren, a través del qual qualsevol persona pot fer arribar missatges a les persones ingressades amb Covid a través del correu electrònic cartesquecuren@hospitaldelmar.cat. L’objectiu de #Cartesquecuren és escriure paraules d’ànim a totes les persones ingressades en els centres, però, sobretot, a aquelles que es troben en situació d’aïllament per la Covid-19.