CIUTATS DORMITORI

El 86% dels treballadors de les zones confinades de Madrid surt cada dia a zones no confinades

Una anàlisi de dades revela que la majoria utilitza el transport públic i treballa per a les rendes més altes

undefined55003643 people wearing face masks to prevent the spread of coronavir200924182943

undefined55003643 people wearing face masks to prevent the spread of coronavir200924182943 / Manu Fernandez

2
Es llegeix en minuts
Efe

El 86,5 % de les persones treballadores «confinades»37 zones sanitàries de Madrid es desplacen diàriament a llocs de la regió «no confinats», cosa que suposa «certs dubtes sobre l’efectivitat de la mesura per a la contenció» del virus, ja que «bona part» d’aquests residents desenvolupa la jornada laboral en altres zones de l’àrea urbana.

La majoria de la població que viu en aquestes àrees treballa fora d’elles: dels 222.347 viatges laborals diaris amb origen en aquestes zones, només 30.065 tenen com a destinació l’àrea confinada.

Aquesta és la principal conclusió d’un estudi portat a terme per investigadors de la Universitat Politècnica de Madrid, basat en dades de l’Enquesta Domiciliària de Mobilitat el 2018, per analitzar la mobilitat laboral de la població de les esmentades àrees i la manera en què tenen lloc els trasllats.

El 18 de setembre passat, la Comunitat de Madrid va acordar limitar la mobilitat a 37 Zones Bàsiques de Salut de la Comunitat (26 a la ciutat de Madrid i 11 en altres municipis), coincidents amb moltes de les zones de menor renda de l’àrea urbana.

Treballadors que suporten el sistema

La segona conclusió de l’estudi, segons explica aquest dijous un comunicat de la Politècnica, té a veure amb el desequilibri econòmic i territorial de la Comunitat de Madrid.

«Trobem que la població afectada per l’ordre 1178/2020 (que regula les mesures restrictives) treballa en els principals pols de desenvolupament econòmic de la Comunitat de Madrid, en els serveis de les zones de rendes més altes o en activitats essencials vinculades a infraestructures, equipaments o indústries». Per tant, es tracta «de població treballadora que sosté bona part del funcionament econòmic de la regió i treballa en àrees generalment allunyades del seu lloc de residència».

Grans usuaris del transport públic

Els investigadors apunten a més que a les àrees afectades per les restriccions, el 45,33% dels desplaçaments de casa a la feina es fa amb transport públic, mentre que en el conjunt de la comunitat aquest percentatge és del 33,22%. En conseqüència, en aquestes àrees hi ha «una dependència del transport públic sensiblement superior a la mitjana del conjunt de Madrid».

Notícies relacionades

Les dades demostren que, malgrat la limitació de la mobilitat personal fora de la jornada laboral, «la població de les àrees més afectades per la pandèmia continuarà treballant, diàriament, en els principals focus d’activitat econòmica i concentració de persones de l’àrea urbana, on es continuarà desplaçant en gran manera a través del transport públic».

«La realitat funcional d’una àrea urbana com la de Madrid, especialment segregada socialment i econòmicament, fa difícilment viable la contenció de la pandèmia mitjançant restriccions parcials que no afectin la mobilitat laboral, sobretot quan aquestes tenen, com és el cas, un alt cost social al fer més grans les ferides de la desigualtat i la segregació socioespacial», afegeix la nota.