Obra faraònica

La construcció d’una gran passarel·la cap al Baricentro provocarà talls a l’AP-7 durant 30 dies

Un gran passatge per als vianants entre el centre comercial i la trama urbana de Barberà del Vallès, després de dècades de reivindicació veïnal

L’únic camí actual per anar-hi a peu obliga a caminar per un voral estret de carretera i creuar diverses vies molt transitades

La construcció d’una gran passarel·la cap al Baricentro provocarà talls a l’AP-7 durant 30 dies
4
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo
Gisela Macedo

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després de diverses dècades de peticions veïnals, aquest 2023 s’iniciaran les obres per construir una gran passarel·la que connectarà el centre comercial Baricentro amb la trama urbana de Barberà del Vallès (Barcelona). Un pont que permetrà a vianants i bicicletes anar d’un punt a l’altre sense haver de travessar, com fins ara, la carretera nacional ni haver d’esquivar els perills que l’actual ‘camí’ –si se’l pot anomenar així– presenta. No obstant, aquest projecte faraònic –tot i que necessari– farà parlar els pròxims mesos per les afectacions que produirà en la circulació de vehicles i trens. I és que s’alçarà sobre l’AP-7, la B-30 i les vies de la línia R8 de Rodalies, tal com han confirmat fonts municipals a EL PERIÓDICO.

La tramitació de les obres avança i actualment estan pendents d’adjudicació. Sis empreses han presentat les seves propostes i durant els pròxims dies els tècnics de l’Ajuntament de Barberà avaluaran i decidiran a qui assignen la construcció, que hauria d’estar acabada l’estiu del 2024. Això, sí, ho faci l’empresa que ho faci, els informes tècnics sobre com ha de ser aquest viaducte ja estan fets i ja hi consta quina forma tindrà la futura passarel·la i per on passarà exactament.

Gran obra sobre el nus del Vallès

La passarel·la sortirà des de l’entrada de la trama urbana de Barberà, a l’inici de la carretera de Barcelona, i passarà per sobre del nus del Vallès en paral·lel al pont de l’N-150, passant així l’AP-7 i la calçada lateral B-30. El passatge acabarà amb una baixada en rampa que portarà fins a la zona del sector Baricentro situada entre l’Hotel Campanile i l’Edifici Cristal. Aquest viaducte tindrà una longitud total de 480 metres i una amplada de 3 metres, on se situarà una plataforma compartida per a vianants i ciclistes, llums de led i elements de vegetació.

Talls nocturns

Per sustentar aquest gran pont, caldrà construir unes piles de formigó a punts estratègics, cosa que motivarà les afectacions a la mobilitat. L’informe del Ministeri de Transportes consultat per EL PERIÓDICO preveu «afectacions greus» durant un període d’uns «30 dies», en què hi haurà talls totals i parcials de l’AP-7 i la B-30 entre les 23.00 hores i les 5.00 hores, excepte en caps de setmana i vigílies de dies festius. Així mateix, l’informe de la Generalitat també preveu alteracions a la C-58, a l’haver-hi un punt de connexió amb aquesta carretera a l’entorn de les actuacions.

Aquesta restricció horària busca modificar el mínim possible els desplaçaments en aquest punt clau per a la connexió de carreteres a Catalunya. A més és en una zona d’indústries, com el gran polígon de Santiga, de manera que hi ha molta circulació de camions i altres vehicles pesats.

Quant a les afectacions ferroviàries, l’informe d’Adif conclou que «hi ha trams» afectats de les vies per les quals passen trens de la’R8 de Rodalies, que connecten Martorell amb Granollers. Igualment, com que els talls es preveuen nocturns, les alteracions previstes en el servei no afectarien tant el transport de passatgers com el de mercaderies.

L’obra compta amb un pressupost total de 4.734.313,14 euros, que provindrien de fons municipals i «una part» l’aportaria el mateix centre comercial Baricentro, han informat fonts municipals EL PERIÓDICO. Aquestes mateixes fonts afirmen també que, fins que no se sàpiga a quina empresa s’adjudica el projecte, no sé podrà concretar un calendari d’obres definitiu. Això, sí, asseguren que els treballs començaran aquest mateix any i calculen que acabaran «a finals de l’estiu del 2024».

VÍDEO: el perillós ‘camí’ actual

El centre comercial Baricentro té gairebé 43 anys d’història i va ser el primer centre comercial que va obrir les seves portes a Espanya, un 22 d’abril del 1980. La proposta, llavors, resultava «arriscada» i nova, importada dels Estats Units. Finalment, el format va resultar ser un èxit. Malgrat això, l’accés a peu ha sigut sempre la gran assignatura pendent.

Avui dia, el cotxe és la millor opció per arribar al Baricentro: per la seva situació als afores i per estar envoltat de carreteres, i perquè l’única línia d’autobús que hi arriba és deficient pel seu llarguíssim recorregut –gairebé és fa un ‘tour’ pel municipi– i per la seva freqüència d’un bus a cada hora. 

Si un no té vehicle propi, no li queda més remei que aventurar-se a transitar per l’insegur ‘camí’ que obliga a travessar –amb molt de compte– un carril de sortida de l’AP-7, caminar pel voral de la carretera N-150 i, de nou, creuar corrent aquesta via per un altre carril que també connecta amb l’autopista, i esperar el moment oportú en què cap vehicle hi passi. 

Notícies relacionades

Tot i que sigui inversemblant, aquesta és la travessia que diàriament fan treballadors del centre comercial, clients de totes les edats –incloent-hi famílies amb criatures i grups d’adolescents– i estudiants d’un centre privat de formació professional que hi ha ubicat al mateix sector Baricentro. Així mateix, a l’estiu aquest trajecte sembla encara més complicat per la total absència d’ombres que el caracteritza. 

Per tot això, una passarel·la que connecti la part poblada de Barberà amb el sector Baricentro és una reivindicació històrica de Barberà del Vallès. Tot i que, després de tants anys parlant-ne, semblava que es quedaria en mem i que mai es faria realitat. De fet, el mateix alcalde del municipi, Xavier Garcés, va fer una broma en les seves xarxes socials durant l’últim Dia dels Innocents a l’afirmar que el pont ja s’havia construït en una nit «per un pressupost de 666.666,66 euros». Això, sí, es va aventurar a publicar l’acudit quan l’obra ja estava licitada, amb la certesa que, més aviat que tard, es posarà punt final a tants anys de mala connexió.