Manifestació

El moviment ecologista del Vallès enarbora la bandera climàtica contra el Quart Cinturó

  • La campanya CCQC convoca una manifestació unitària a Sabadell per mostrar el rebuig del projecte «que destrossa el territori»

  • Els alcaldes de les dues cocapitals del Vallès, Marta Farrés, (PSC, Sabadell) i Jordi Ballart (Tot per Terrassa) estan a favor del Quart Cinturó

El moviment ecologista del Vallès enarbora la bandera climàtica contra el Quart Cinturó

Anna Mas

5
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Ubicada/t a Sabadell

ver +

El projecte d’infraestructura del Quart Cinturó, també conegut com a B-40 o Ronda Nord, va néixer a la dècada dels seixanta i es projectava com una autovia orbital per unir el Penedès, el Vallès i el Maresme sense haver de passar per Barcelona. L’ampliació del denominat Quart Cinturó ha sigut una de les peces clau en la negociació entre ERC i el PSC per aprovar els pressupostos del 2023. Un acord que ha fet ressorgir una antiga polèmica, que ha accentuat la insurgència del moviment ecologista del Vallès, conegut com la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC). Per mostrar el rebuig de la construcció d’una estructura que trenqui el Vallès, han convocat una manifestació que preveuen multitudinària aquest diumenge, 26 de febrer.

Des de fa 30 anys els moviments socials i ecologistes capitanejats per la campanya CCQC han aconseguit aturar aquesta construcció i només s’han materialitzat petits trams. Ara, els dos partits amb més presència al Parlament es comprometen a estudiar i executar la connexió entre Sabadell, Terrassa i Sant Cugat (Vallès Occidental), recentment rebatejat com a Ronda Nord. Una espurna que fa reviure el crit de socors davant l’emergència climàtica a través de la mobilització ciutadana.

La mobilització de diumenge, que preveuen multitudinària, començarà a la plaça de la Creu Alta de Sabadell, a les dotze del migdia, i acabarà a la plaça de l’Àngel, on es farà l’acte final amb actuacions d’entitats de cultura popular.

El moviment opositor ha detallat els objectius i el funcionament de la manifestació. El portaveu de la campanya, Isidre Soler, destaca el suport de moltes entitats de la comarca que han organitzat autobusos des de diverses ciutats vallesanes per anar fins a Sabadell. «Preveiem una àmplia mobilització», explica Soler, perquè hi ha «un gran rebuig d’aquesta autovia que acabaria de destruir el Vallès».

La protesta comptarà amb columnes de diferents municipis. A les Franqueses del Vallès començarà una marxa de tractors fins al punt d’inici de la manifestació. Des de Terrassa, es preveu que un grup de manifestants recorri a peu l’N-150 fins a Sabadell. El manifest presentat per la CCQC aquest dimarts ha rebut ja més de 1.000 firmes de persones a títol individual i de col·lectius de la comarca.

S’ha de remarcar que els alcaldes de les cocapitals del Vallès, Marta Farrés (PSC) i Jordi Ballart (Tot per Terrassa) es mostren a favor del Quart Cinturó.

Soler denuncia que es tracta d’un projecte caducat administrativament i conceptualment que agreuja la contaminació i, en conseqüència, el canvi climàtic: «¿No està connectat el Vallès i el Baix Llobregat?», es pregunta, i ell mateix respon: «Existeix la B-30 i la C-58». Així mateix, des de la campanya alerten que al darrere del projecte hi ha una voluntat d’urbanització amb què desapareixerien pràcticament tots els espais naturals.

La portaveu, Queralt Castañé, recorda que la tendència d’Europa és reduir la contaminació i potenciar el transport públic, i el Quart Cinturó representa tot el contrari, i insisteix en la necessitat d’invertir més en transport públic. 

Més enllà de la protesta, els ecologistes han advertit que impulsaran actuacions administratives i jurídiques per frenar el projecte. Entre d’altres, sol·licitaran una reunió amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès.

Situació actual

Situació actualAmb l’acord dels pressupostos, ara es contempla un escenari amb un horitzó desenfocat, sense una agenda clara. La Generalitat haurà de determinar el mecanisme per sufragar la despesa derivada del projecte de manera detallada. Les previsions són començar a materialitzar-lo en un termini d’entre 5 i 15 anys.

A la CCQC són taxatius, confien que el projecte no tiri endavant: «Fa trenta anys que l’aturem», i preveuen que la mobilització de la gent, la Justícia i les recomanacions i imposicions ambientals d’Europa els donin la raó. 

A més, els opositors insisteixen que no es tracta d’un projecte aïllat, sinó que va de la mà amb el Hard Rock Cafe, l’ampliació de l’aeroport del Prat o els Jocs Olímpics d’Hivern, que, segons ells, «destrossen de forma unilateral el territori». 

La participació d’Esquerra

La participació d’EsquerraMalgrat la ferma oposició dels republicans, finalment van acordar estudiar el desenvolupament d’aquesta via com a condició dels socialistes per cedir els seus vots als comptes. El Conseller de Territori, Juli Fernàndez, va ser alcalde de Sabadell (2015-2017) i un dels grans opositors del projecte durant els anys que va treballar en el consistori de Sabadell.  «El que soc jo i el que penso encara és el mateix de sempre. El govern farà el millor pels ciutadans del Vallès», responia, el passat 3 de febrer, davant la pregunta del diputat de Junts Joan Canadell sobre la seva oposició al projecte fins ara.

Paradoxalment, l’alcaldable de Sabadell, Gabriel Fernàndez, assegura que la decisió respon a la voluntat de preservar el rodal i el riu Ripoll, així com per fer front a l’emergència climàtica: «Com sempre, estarem allà per dir molt fort ‘no al quart cinturó’». En aquesta línia, Esquerra a Sabadell i Terrassa han anunciat la participació a la manifestació de diumenge. Tot i així, les primeres files del partit republicà no assistiran a la protesta.

Illa confia en la paraula d’Aragonès 

Notícies relacionades

El primer secretari del PSC, Salvador Illa, respecta l’anunci de les seccions locals. No obstant, avisa que no vol que es busquin tres peus al gat sobre el pacte entre el govern català i el PSC pels comptes: «Vaig firmar un acord de pressupostos, amb el president, que és qui l’ha de complir». En aquest sentit, ha destacat que l’acord a què va arribar amb Pere Aragonès per desenvolupar la via vallesana «és clar i taxatiu». «Estic segur que complirà amb la seva paraula», va reblar. 

Per la seva banda, la CUP també ha mostrat el rebuig del projecte. El candidat a l’alcaldia de Terrassa, Jaume Bofill, ha denunciat l’acord dels pressupostos «fets a mida pel PSC i la patronal i aprovat per ERC» i ha descrit aquest pacte com a «moneda de canvi al Vallès i el seu territori per a l’estabilitat parlamentària». L’alcaldable de la Crida per Sabadell, Nani Valero, exigeix que «s’aposti pel tren com una alternativa real».