Ofercat

Només un 37% dels comerciants de Rubí s’adrecen als clients en català

A través de l’estudi d’Ofercat, que analitza l’ús de la llengua catalana en el sector del comerç, s’han portat a terme 444 observacions en establiments de Rubí

  • Un 57% parla als clients en català quan el client es dirigeix al comerç en aquesta llengua
  • El castellà predomina com a llengua principal en les pàgines web dels comerços
  • El 76% de la retolació identificativa està escrita en català
2
Es llegeix en minuts

Rubí ha presentat aquest dimecres els resultats de l’estudi Ofercat al municipi, una iniciativa impulsada per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya que analitza l’ús de la llengua catalana en el sector del comerç.

Per realitzar l’Ofercat s’han portat a terme observacions a 444 establiments de Rubí. En concret, s’han analitzat 410 establiments en rutes de carrer, quatre en seccions de grans superfícies i 30 al Mercat Municipal.

Quant a la llengua oral al comerç de Rubí, explica el consistori, només un 37% dels comerciants s’ha dirigit d’entrada al públic en català. En canvi, un 57% ha parlat en català quan el client s’ha dirigit al comerç en aquesta llengua.

Retolacions i pàgines web

En el cas de la retolació, la majoria d’establiments (88,5%) compleixen la llei de política lingüística. Quant a la retolació identificativa, un 76% està escrita en català, mentre que la retolació informativa baixa el percentatge fins al 56%.

D’altra banda, el castellà predomina com a llengua principal tant en les pàgines web dels comerços com les pàgines de Facebook que s’han pogut localitzar dels comerços analitzats. Així, el català només és utilitzat com a llengua principal en un 23,8% dels casos.

Segons el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), aquestes dades posen de manifest «que s’ha fet molta feina, però que s’ha de continuar avançant», explica l’Ajuntament. «Les dades no ens han de fer por. Són una fotografia, un termòmetre que ens indica en quina situació ens trobem», declara Teresa Garcia Balasch, directora del CPNL de Terrassa i Rubí.

El Pla Ofercat

A partir de les dades de l’estudi, detalla el consistori de Rubí, s’ha elaborat un pla d’actuacions que s’executarà fins al 2023 per «millorar els índexs d’usos lingüístics del comerç de Rubí i, alhora, fomentar el comerç de proximitat». Tot tenint en compte el context de crisi sanitària.

Notícies relacionades

El pla d’actuació, expliquen, treballarà cinc línies bàsiques: l’increment de l’ús del català; la col·laboració amb l’Ajuntament perquè els comerços de nova obertura rebin la informació sobre la legislació lingüística i els serveis del CPNL; la promoció de campanyes de sensibilització lingüística; l’increment de l’oferta de jocs en català a les botigues de joguines, i el foment del treball conjunt amb agents socials i econòmics de la ciutat.

Més notícies de Rubí en l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA