On Catalunya
Erupció volcànica
Capten la formació de platges a la ‘fajana’ formada per la lava del volcà de La Palma
Un vídeo del Centre Superior d’Investigacions Científiques capta un sorral al caire de la colada de la qual surten petites fumaroles
El Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) ha captat imatges en les quals s’aprecia la formació de platges en la ‘fajana’ formada per la lava del volcà de La Palma al contactar amb el mar.
En el vídeo, captat pel biòleg Manuel Nogales, es pot veure almenys un sorral al caire de la colada, de la qual surten petites fumaroles, format per l’erosió de les onades.
Notícies relacionadesEn el delta lávico de la #erupción de #LaPalma ya empiezan a formarse las primeras playas.
— IPNA (@IPNA_CSIC) 4 de noviembre de 2021
📆 03/11/2021
📹 Manuel Nogales (IPNA-CSIC)#LaPalmaVolcano #LaPalmaEruption #volcán pic.twitter.com/dseEykHFx7
La lava de la coneguda com a colada primigènia, la que va travessar el barri de Todoque, va arribar al mar el 29 de setembre passat, deu dies després que comencés l’erupció del volcà a Cumbre Vieja. I aquesta és l’única de les colades que ha acabat desembocant al mar, tot i que n’hi ha d’altres que estan pròximes, però a penes s’han mogut des de fa setmanes.
Segons les últimes estimacions, la mida de la ‘fajana’ o delta làvic supera les 40 hectàrees, però fa temps que la xifra no s’ha actualitzat, entre altres qüestions per la dificultat que comporta la tasca, i és que bona part de l’aportació que rep aquesta colada discorre per tubs volcànics.
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- "Volíem aprofitar les onades"
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Obituari Mor Carles Vilarrubí, empresari i exvicepresident del Barça, als 71 anys
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Estil de vida El secret de la longevitat de Lewandowski per seguir a l’elit amb 37 anys: «No és el que faig ara, sinó el que he fet els últims 10 anys»
- Nous hàbits de criança Anar al col·le amb bolquers, pijama o talons de ‘Frozen’: la falta de límits familiars tensa la gestió de l’aula a infantil
- Nous hàbits de criança Mireia Miralpeix, mestra d’Infantil: «Els nens agraeixen els límits, no poden carregar amb el pes de decidir quan es treuen el bolquer»
- Conseqüències del temporal Un edifici de Santa Coloma de Gramenet, desallotjat d’emergència dissabte per les pluges
- Obituari Adeu a Brigitte Bardot, mite eròtic del cine francès dels 60 i reina de la ‘chanson’
