On Catalunya
Reserva de la biodiversitat
L’Ajuntament de Mataró firma un acord de custòdia de les dunes de la platja del Varador amb l’entitat Natura
Es treballarà per potenciar la vegetació de l’espai, assegurar la seva conservació a llarg termini i potenciar els valors ambientals i paisatgístics de les dunes
L’Ajuntament de Mataró (Maresme) i l’entitat Natura van firmar dimarts passat, 26 d’octubre, un acord de custòdia de les dunes de la platja del Varador. Aquest pacte té com a objectiu general «potenciar la vegetació de l’espai dunar» i «assegurar la seva conservació a llarg termini i de forma compatible amb les activitats turístiques i d’oci que es porten a terme a la platja», expliquen des del consistori. A més, les dues entitats assumeixen el compromís de potenciar i difondre els valors de la vegetació dunar.
Les dunes de la platja del Varador de Mataró es van perfilar l’any 2000 amb la mateixa sorra de la platja, dins del projecte de rehabilitació i millora de la façana litoral marítima de Mataró, treballs que va desenvolupar el Ministeri de Medi Ambient, mentre que l’ajuntament va assumir-ne el manteniment. En un inici, la funció prevista per les dunes era protegir l’espai interior i recrear una massa vegetal resistent i definidora del paisatge dunar amb espècies pròpies del litoral mediterrani.
Les platges naturals i les dunes tenen un destacat valor paisatgístic i compleixen un paper important referent a la reserva de sorra, protecció contra els processos erosius de la costa i les inundacions marines, reserva de biodiversitat, potencial economicoturístic i sensibilització ambiental.
Des del 2020, i en compliment d’un acord del ple, l’espai s’ha preservat amb un tancat perimetral per protegir les dunes del pas d’usuaris de les platges. Actualment, n’hi ha delimitades cinc zones, que ocupen 14.199 m2 i en què hi ha presència de plantes psammòfiles, la vegetació especialitzada que colonitza aquests ambients i que és un indicador del bon estat ecològic de les platges.
Objectius de l’acord de custòdia
Així, amb l’acord firmat, des de l’Ajuntament de Mataró expliquen que Natura es compromet a eliminar les espècies invasores existents i subministrar i revegetar les dunes d’acord amb una memòria tècnica de restauració i un pla anual d’activitats; treballar per aconseguir els recursos necessaris per portar a terme les actuacions; fer el seguiment dels objectius i redactar una memòria anual sobre l’evolució de la vegetació, entre altres qüestions.
Per la seva banda, l’ajuntament demanarà a les administracions competents els permisos que es requereixin per a les actuacions de potenciació de la vegetació; aplicarà mesures ambientals a la platja (no acumular restes de posidònia oceànica al perímetre, no fer neteja mecanitzada i no permetre l’entrada de persones ni gossos a la zona delimitada); es compromet a no portar a terme ni autoritzar la introducció d’espècies foranes o la crema d’herbes a la zona dunar; difondre les actuacions de l’acord de custòdia; mantenir les tanques; instal·lar un rètol informatiu dels valors de l’àmbit, un contingut web o un plafó amb informació de l’acord de custòdia, etc.
Notícies relacionadesL’acord de custòdia tindrà la mateixa vigència que l’actual pla d’usos de la platja del Varador (2021-2024). Acabat aquell temps, es podrà prorrogar anualment.
Més notícies de Mataró a l’edició local d’EL PERIÓDICO
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- "Volíem aprofitar les onades"
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Obituari Mor Carles Vilarrubí, empresari i exvicepresident del Barça, als 71 anys
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Estil de vida El secret de la longevitat de Lewandowski per seguir a l’elit amb 37 anys: «No és el que faig ara, sinó el que he fet els últims 10 anys»
- Nous hàbits de criança Anar al col·le amb bolquers, pijama o talons de ‘Frozen’: la falta de límits familiars tensa la gestió de l’aula a infantil
- Nous hàbits de criança Mireia Miralpeix, mestra d’Infantil: «Els nens agraeixen els límits, no poden carregar amb el pes de decidir quan es treuen el bolquer»
- Conseqüències del temporal Un edifici de Santa Coloma de Gramenet, desallotjat d’emergència dissabte per les pluges
- Obituari Adeu a Brigitte Bardot, mite eròtic del cine francès dels 60 i reina de la ‘chanson’
