On Catalunya
Recordant el vell ofici del transport amb animals
La desfilada de cavalls, mules i carros omplirà el cap de setmana els carrers de Balsareny (Bages) en l’emblemàtica Festa dels Traginers
Reviure l’antic ofici de transportar mercaderies d’un llogarret a un altre mitjançant l’ajuda incondicional de cavalls, mules o altres animals estirant carros plens fins a dalt de productes. És la tradició que cada any, la setmana abans de Carnaval, atrau centenars de visitants a Balsareny (a la comarca del Bages). Fa anys que la Festa dels Traginers s’ha consolidat com la gran aposta festiva d’aquesta localitat barcelonina, amb un ampli programa d’activitats musicals, lúdiques, folklòriques i fins i tot divulgatives durant quatre dies. Ahir ja hi va haver l’aperitiu de la festa, que segueix avui, demà i fins diumenge, quan tindran lloc els actes centrals.
I és que, la Cavalcada Jove de dissabte, i especialment la cavalcada principal de diumenge al matí, són l’essència de la celebració, a imatge i semblança a les desfilades de fa un segle, tot i que adaptats a la nova normativa de benestar animal. Dissabte hi haurà una desfilada més reduïda, que diumenge (11.00 h) s’ampliarà fins a un centenar d’animals de càrrega, entre cavalls, mules, i burros, i també de cavalls de cadira amb els seus genets. Tampoc faltarà la boda (fictícia) a l’estil tradicional, amb els nòvios i tota la comitiva familiar desfilant com ho havien fet els seus avantpassats fa ja més d’un segle. Els acompanyaran els Geganters i Grallers de Balsareny, la Colla de Geganters Els K+Sonen, la Cobla Ciutat de Manresa, els Bastoners, juntament amb les típiques figures del Banderer i els Cordonistes.
Notícies relacionadesLes cavalcades, i també les competicions d’ases, ponis, mules i cavalls (de diumenge a la tarda) a la zona del castell, culminessin una festa amb activitats per a tots els públics. Les d’ahir anaven dirigides als escolars, amb propostes a l’aula, i també actuacions musicals i concerts. Avui hi haurà més propostes infantils, des de teatre, fins a un correfoc; mentre que la nit serà jove, amb més música i concerts.
Dissabte al matí es reservarà per a la Cavalcada Jove i els balls populars amb els Dansaires dels Pastorets (compleixen 10 anys) i l’Esbart Vila de Sallent; i a la tarda, hi haurà jocs, la Cercavila Traginera, i concerts, fins que arribi la nit amb un nou correfoc amb pirotècnia final i amb espectacles de percussió. Al final, més concerts fins entrada la matinada, en espera de les propostes estrella de diumenge.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
