El Parlament podria reprovar Paneque pel caos ferroviari
L’Executiu socialista encaixaria demà el primer revés a un dels puntals del president després de set mesos de legislatura

De poc va servir que el president Illa reconegués que Rodalies "no funciona al nivell" que Catalunya es mereix. Tampoc que supliqués clemència a l’oposició demanant-li que fos "constructiva". El Govern podria encaixar demà la reprovació de la seva consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, el primer revés a un dels puntals del cap de la Generalitat després de set mesos de legislatura.
Fins ara, Junts, la CUP i Aliança Catalana havien encapçalat les peticions de dimissió a la titular del departament; però ahir ERC, el PP i Vox també van censurar l’acció de Paneque, mentre que els Comuns sospesen què fer. El retrat, avui, és que tots els grups del Parlament desaprovaran l’actuació de la consellera, a excepció del PSC i a l’espera del vot del grup de Jéssica Albiach.
Junts, el més bel·ligerant
Junts, el principal partit de l’oposició, va ser el més bel·ligerant, però ERC també va elevar el to respecte als últims dies, a compte que el traspàs és una de les seves principals banderes i que està anant més lent del que s’esperava pel conflicte laboral obert pels treballadors, que s’ha intentat apaivagar assumint que, almenys durant dos anys, Renfe Viajeros tindrà una majoria de la nova operadora a Catalunya, que serà una mena de filial de forma transitòria.
"El que volem és fer fora Renfe de Catalunya", va dir el diputat de Junts, Salvador Vergés, en una intervenció molt dura contra l’operadora del servei. Vergés va fer broma que Renfe s’escriu "amb E d’Espanya" i va criticar que el traspàs pactat amb ERC impliqui que la Generalitat "entri en minoria en una empresa en fallida": "Renfe és un pop malèfic i monstruós amb el cap a Madrid i uns tentacles, que són les vies, que ens pengen [...] En comptes de posar-hi trens, hi posen frens", va etzibar, mentre va assegurar que no és necessari un "Renfe-rèndum" per saber el que pensen els usuaris del servei.
Notícies relacionadesERC va aprofitar per defensar el traspàs i l’exconsellera de la matèria i ara portaveu dels republicans a la Cambra, Ester Capella, va reclamar al Govern que hi posi tots els seus esforços perquè sigui efectiu i serveixi perquè el servei funcioni millor: "El traspàs és la solució [al caos ferroviari]. Li demano que s’arremanguin i facin la feina", va insistir.
Els altres socis del Govern, els Comuns, van retreure al Govern la "falta d’empenta i de nervi" per donar una resposta als usuaris que no pot esperar als dos anys de desajustos que projecta la consellera. "¿Després de 20 anys, no podem fer res més per saber si el tren passarà, a quina hora i si la gent arribarà a temps a treballar?", va dir el portaveu del grup, David Cid, que va exigir un pla de xoc. Mentre els Comuns continuen debatent si reproven o no la consellera, els populars van confirmar que sí que ho faran.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos