Puigdemont posa el seu nom a la marca amb què es presentarà el 12M

La candidatura Junts+ Puigdemont per Catalunya vol "incorporar nous perfils i suports" més enllà de les sigles

L’expresident de la Generalitat i candidat de Junts, Carles Puigdemont, dimarts passat. | GLÒRIA SÀNCHEZ / EUROPA PRESS

L’expresident de la Generalitat i candidat de Junts, Carles Puigdemont, dimarts passat. | GLÒRIA SÀNCHEZ / EUROPA PRESS

2
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

Que la campanya de Junts seria presidencialista era evident des del moment en què Carles Puigdemont, màxim actiu de la formació, va fer un pas endavant per ser el candidat en les pròximes eleccions catalanes. I això és precisament el que reflecteix també el nom de la marca amb què es presentarà a les urnes del 12 de maig: Junts+ Puigdemont per Catalunya. Un paraigua que intenta concentrar dos conceptes: el de la "restitució" del seu màxim líder com a president de la Generalitat i el de la vocació de transcendir les sigles del mateix partit.

De fet, en el comunicat que ha enviat Junts per fer públic com serà batejada la candidatura argumenten que el seu objectiu és "incorporar nous perfils i suports" que provinguin de diferents sectors amb la finalitat de "recuperar la força de la unitat" independentista. Aquest dimarts, l’expresident va tornar a Perpinyà per firmar un acord de col·laboració amb set partits petits amb molt poca implantació, com Joventut Republicana, Alternativa verda, Reagrupament, Acció per la República, Estat Català, Moviment d’Esquerres de Catalunya (Mescat) i Demòcrates.

Concentrar el vot

No obstant, més enllà del vot fronterer amb ERC i la CUP, els postconvergents miren de reüll l’impacte que pugui tenir sobre el seu electorat que es presentin Aliança Catalana, el partit d’extrema dreta de l’alcaldessa de Ripoll, Sílvia Orriols, i la formació Alhora, promoguda per Jordi Garupera i l’exconsellera i eurodiputada Clara Ponsatí. D’aquí la insistència de Puigdemont a confeccionar-ne una llista de país que fugi dels "simplismes" i que sigui capaç d’imposar-se sobre una ERC que acusa d’haver-se "rendit".

El missatge que està llaurant Puigdemont és que si aconsegueix guanyar i tenir prou suports per ser president, tornarà a Catalunya per ser investit després de sis anys i mig fora de l’Estat passi el que passi en aquell moment amb l’aplicació de l’amnistia i les ordres de detenció que en aquests moments recauen sobre ell. Per aquest motiu, i amb la promesa d’"acabar la feina" que va quedar pendent a la tardor del 2017 per aconseguir la independència, demana la concentració del vot independentista en la seva candidatura.

¿El rostre a la papereta?

Notícies relacionades

L’estratègia de posar el nom del líder a la candidatura és la mateixa que va fer el partit quan Xavier Trias es va presentar en les municipals passades per mirar de recuperar l’alcaldia. Sota la marca Trias per Barcelona, els postconvergents van aconseguir augmentar la seva bossa de suports i guanyar les eleccions, malgrat que una jugada d’última hora del PSC amb els Comuns i la participació del PP li va acabar arrabassant la vara. En el cas de Puigdemont, sí que conserva la menció a Junts a la seva marca, opció que va declinar l’exalcalde i ara regidor de l’oposició a la capital catalana.

Caldrà veure si, com també va aconseguir Trias, s’acaba apostant per imprimir el rostre de Puigdemont a la papereta, un recurs per augmentar la projecció del seu líder que Junts ja va utilitzar amb l’expresident en les europees del 2019, quan es va imposar a Oriol Junqueras, i que en els últims anys han utilitzat també altres líders com Ada Colau, Pablo Iglesias o Yolanda Díaz.