Rodalies, dues dècades de disputes que ERC vol tancar amb la investidura de Sánchez

José Luis Roca

3
Es llegeix en minuts
Miguel Ángel Rodríguez

«Puc anunciar-los formalment que el gener el Govern procedirà a la transferència de les Rodalies de Renfe a la Generalitat de Catalunya». Aquesta frase la podria pronunciar Pedro Sánchez en unes setmanes i ERC veuria complerta una de les seves exigències per investir com a president el líder socialista, el traspàs de les competències de Rodalies a la Generalitat. El problema és que ja té amo, José Luis Rodríguez Zapatero. L’expresident socialista la va pronunciar el juliol del 2007, al Congrés. Després hi va haver anades i vingudes, desavinences i un acord a mitges entre Zapatero i l’expresident de la Generalitat, José Montilla, que va quedar recollit al Butlletí Oficial de l’Estat. D’això ja fa 14 anys i, ara, la negociació sobre Rodalies torna a estar en el centre de la negociació, si és que mai l’ha abandonat. ERC ja ho ha qualificat d’element decisiu en les converses perquè Sánchez revalidi el Govern de coalició.

Dimecres, el portaveu d’ERC al Congrés, Gabriel Rufián, va sortir de la seva reunió amb Sánchez, va entrar a la sala de premsa de la Cambra baixa i va enumerar les exigències de la seva formació per donar suport al president del Govern. Entre aquestes hi havia la cessió de competències de Rodalies. La importància d’aquest punt per als republicans és tal que fa uns mesos van pactar amb el PP la reprovació de la ministra de Transports, Raquel Sánchez. Ho van fer al Congrés i, l’endemà, al Senat. «És una reclamació històrica», recalca una font d’ERC, deixant clar que no pensen renunciar a aquesta qüestió, gairebé la menor entre l’amnistia, la celebració d’un referèndum i la condonació del deute a Catalunya.

De fons, a més, hi ha la veritable reivindicació, que aquest traspàs de competències comporti una dotació pressupostària que permeti millorar la prestació dels serveis. El 2008, quan Zapatero va mirar de tancar un acord amb Montilla, que liderava un Govern tripartit amb ERC i Iniciativa per Catalunya, els republicans catalans ja denunciaven que era un brindis al sol, que l’Estat no oferia inversions. Ara passa el mateix. Una font coneixedora de les negociacions amb Sánchez apunta que el problema continua estant en la dotació pressupostària i que no tancaran cap pacte que no impliqui també un traspàs econòmic per fer front a la millora i manteniment de les instal·lacions de Rodalies.

¿Què falta per traspassar?

La disputa per les competències es remunta a fa gairebé dues dècades, quan el 2006 es va aprovar l’Estatut de Catalunya, en què s’estableix que «correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre ports, aeroports, heliports i altres infraestructures de transport del territori de Catalunya». Amb aquest text aprovat, el Govern de Montilla va començar a reclamar el traspàs de les competències. Aquell primer xoc es va tancar el 2010, quan el Govern central va cedir a la Generalitat el control dels horaris, la freqüència de pas, les tarifes i la informació als usuaris.

Per a les formacions independentistes va ser del tot insuficient. ERC reclama que el Govern tingui també les competències sobre trens, infraestructures i el personal. Així, és fàcil trobar en l’última dècada desenes de textos registrats al Congrés que reclamen la transferència total de les competències. Només la legislatura passada es van presentar gairebé un centenar d’iniciatives per denunciar el mal funcionament de Rodalies i exigir, un cop més, que es compleixin els acords del passat.

La reprovació

Notícies relacionades

Amb aquesta intenció, ERC va portar al ple del Congrés una moció per reprovar la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i instar el Govern a «fer el traspàs integral de Rodalies», així com «traspassar els recursos econòmics pertinents i transferir la titularitat de la infraestructura ferroviària, així com el material mòbil, personal i les estacions en condicions d’ús a la Generalitat de Catalunya». Davant la necessitat de comptar amb els suports del PP per reprovar la ministra, van acabar eliminant aquesta part i van cenyir la proposta a la reprovació.

Ara, ERC ha vist el moment de portar del paper a l’acció aquesta reivindicació. «És obligació del Govern català destinar tots els esforços a resoldre els problemes que pateixen cada dia milers de persones en el sistema de Rodalies», va sentenciar el president Pere Aragonès a principis d’octubre. Aquests esforços, recalca una font del partit, passen per aconseguir totes les competències possibles en aquesta matèria.