Precampanya de les eleccions generals
Sánchez alerta a la UE de la possible arribada de Vox al Govern: «Seria una mala notícia per a Europa»

Pedro Sánchez ha volgut ser escrupolós aquest dijous. El president del Govern compareixia a la Moncloa per explicar les prioritats de la presidència espanyola de la UE, que començarà el mes que ve i es prolongarà fins a finals d’any. La responsabilitat europea es veu afectada pels comicis generals del 23 de juliol, avançats després de la patacada que va patir el PSOE fa gairebé tres setmanes en municipis i autonomies. També les mateixes aparicions del president es veuen condicionades per la cita amb les urnes: en període electoral, els actes del Govern no han de contenir crítiques a altres partits. Així que Sánchez ha anat amb peus de plom. Però això no ha evitat que llancés un missatge, sense citar Vox però referint-se a la formació que lidera Santiago Abascal, sobre els perills de l’arribada de la ultradreta al Govern central.
«L’arribada de forces antieuropeistes és una mala notícia per a la UE. Per ser més forts, ens hem d’unir. Tenir moviments polítics que qüestionen desafiaments com l’emergència climàtica i l’amenaça al front oriental [la guerra a Ucraïna] és una mala notícia per al conjunt d’Europa», ha assenyalat el cap de l’Executiu davant els ambaixadors europeus. Sánchez ha remarcat que parlava en general, no només d’Espanya, però les seves declaracions, dos dies després que el PP i Vox firmessin un acord per governar junts la Comunitat Valenciana, tenen un clar component domèstic.
«Moltes veus han augurat el debilitament del projecte polític europeu. Molts partits antieuropeistes han guanyat presència a les nostres institucions. Però Europa ha sigut més forta i n’ha sortit reforçada», havia assenyalat el president poc abans, al parlar dels quatre objectius de la presidència espanyola de la UE: reindustrialitzar el continent, avançar en la transició ecològica, consolidar el pilar social i aprofundir en la unitat europea.
Mobilització contra la ultradreta
Notícies relacionadesA la Moncloa creuen que aquesta vegada passarà el mateix a Espanya. Els col·laboradors de Sánchez admeten la dificultat d’aconseguir la investidura després del 23 de juliol. La immensa majoria de les enquestes anticipen una clara victòria del PP i moltes possibilitats d’arribar a la majoria absoluta al costat de Vox al Congrés dels Diputats. No obstant, insisteixen que encara queden 40 dies per a la cita amb les urnes i que la seva principal batalla és contra l’abstenció, no contra Alberto Núñez Feijóo. Els sondejos reflecteixen que els socialistes obtindrien ara un resultat similar al del novembre de 2019, entorn del 28% de les paperetes, però que seria insuficient davant l’empenta dels conservadors, que han absorbit gairebé tot el vot de Ciutadans.
Per activar aquest electorat progressista o moderat que contempla quedar-se a casa, pactes com el segellament dimarts pel PP i Vox a la Comunitat Valenciana poden ser clau, expliquen els socialistes. Aquest serà un dels eixos de la seva campanya, l’alerta contra l’«onada ultraconservadora», junt amb la defensa de la gestió portada a terme al Govern i les apel·lacions al vot útil. Félix Bolaños, ministre de la Presidència i un dels dirigents de més confiança de Sánchez, ha sigut aquest matí molt més explícit que el president, ja que les seves paraules no s’han pronunciat en un acte de Govern. «Feijóo ens va mentir quan va dir que no pactaria amb Vox i no els ficaria en cap govern. ¿Quina credibilitat té?», s’ha preguntat.
- Un incendi al Baix Ebre crema 570 hectàrees, el 90% als Ports
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent
- FUTBOL El Reial Madrid demana ajornar el seu partit de lliga contra l’Osasuna al 29 d’octubre
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Reunió entre governs a Palau El nou finançament de Catalunya es convertirà en un acord «bilateral» entre governs dilluns que ve
- Control exhaustiu Barcelona proposa a Airbnb un nou conveni més exigent: «Hi ha anuncis en què l’amfitrió es diu James Bond»
- Cas Koldo El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
- Junta de portaveus El Parlament ajorna per segona vegada que Illa comparegui per la corrupció en el PSOE