Compareixença al Congrés
Marlaska acusa els seus antecessors del PP de tapar la corrupció en les obres de les casernes
El ministre de l’Interior remarca al Congrés que els anteriors equips ministerials «van impedir la posada en coneixement de la Justícia» de les irregularitats

El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha llançat dures acusacions contra els seus antecessors del Partit Popular en el ministeri, denunciant que les seves gestions «van impedir la posada en coneixement de les autoritats judicials» de les irregularitats que es van donar en l’adjudicació i realització d’obres en casernes de la Guàrdia Civil sota comandament del tinent general Pedro Vázquez Jarava.
Marlaska ha formulat aquesta acusació, propera a la de la d’obstrucció a la Justícia, durant una compareixença a petició pròpia davant la Comissió d’Interior, després de l’escàndol i la picabaralla política a què han donat lloc les notícies, avançades per aquest diari i altres de Prensa Ibérica, sobre corrupció en 193 obres en cases casernes de la Guàrdia Civil entre el 2014 i el 2018
Les dates, el període, són en aquest cas una dada important, perquè entorn del calendari pivoten les acusacions que el titular d’Interior fa contra l’anterior administració en el seu departament, més concretament contra la direcció que van exercir els ministres Jorge Fernández Díaz i Juan Ignacio Zoido, el secretari d’Estat de Seguretat José Antonio Nieto i el director general de la Guàrdia Civil José Manuel Holgado.
El de les casernes «és un cas de corrupció que afecta el partit Popular», ha asseverat Marlaska. El ministre ha recordat que va ser el 2016 quan Assumptes Interns de la Guàrdia Civil va iniciar una investigació sobre els contractes menors o avançaments de caixa que van portar el constructor de Lanzarote Ángel Ramón ‘Mon’ Tejera a facturar 2,11 milions d’euros a la Guàrdia Civil, en obres que «havien experimentat un inusual i considerable cost en la seva facturació durant el període 2014-2016».
Carrera meteòrica
Segons ha recordat Grande-Marlaska, «s’aprecia una possible duplicitat d’obres o de simulació d’aquestes», quan «només una de les empreses creades per la persona investigada, figura en alta en el Registre d’Empreses del Sector de la Construcció» que tenia l’administració de l’època.
Aquesta administració del PP va cometre «greus anomalies, per dir-ho suaument». Es va permetre –ha denunciat Marlaska– «que fos el llavors responsable del Comandament de Suport de la Guàrdia Civil, que no era cap altre que el mateix tinent general Vázquez Jarava, qui respongués a l’informe d’Assumptes Interns». Això forma part del que ha descrit com «una carpetada».
Notícies relacionadesMarlaska ha recordat que Jarava «havia sigut protagonista d’un ascens inusualment ràpid». En vuit mesos, va ser ascendit de general de Divisió a tinent general, «la carrera més meteòrica en la història del Cos». I allà ha assenyalat frontalment Fernández Díaz.
Però ha carregat també contra l’equip de Zoido, en el ministeri del qual en la Guàrdia Civil es va prendre «una resolució inèdita, per no dir impresentable en un Estat de Dret –ha dit–. A la meva manera de veure és gravíssim: el responsable polític de la Guàrdia Civil ordena parar una investigació d’Assumptes Interns».
Cas casernes Juan Ignacio Zoido Guàrdia Civil Corrupció Fernando Grande-Marlaska Gómez Ministeri d'Interior
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- Nova data Bad Gyal farà un tercer concert al Palau Sant Jordi de Barcelona
- La indústria de la longevitat Les teràpies cel·lulars antienvelliment desembarquen a Espanya amb tractaments de fins a 10.000 euros
- AJUDA DEL GOVERN ¿Com es poden demanar les ajudes de 10.000 euros al mes per a pacients amb ELA en fase avançada?
- Hàbits culturals Els catalans amb subscripció a plataformes digitals es disparen en tres anys fins al 78%
- Els comptes del 2026 El Govern d’Illa insisteix que l’ordinalitat i la gestió de l’IRPF són «fonamentals» en el nou finançament a l’espera de Montero