Debat al Congrés

El PP justifica la seva abstenció malgrat la «Nació Catalana» de Tamames: «Estem a final de legislatura»

ERC no troba suports en els grups de la investidura per boicotejar la moció de censura de Vox

El PP justifica la seva abstenció malgrat la «Nació Catalana» de Tamames: «Estem a final de legislatura»
3
Es llegeix en minuts
Pilar Santos
Pilar Santos

Periodista

ver +
Miguel Ángel Rodríguez

El PP considera que la moció de censura que ha presentat Vox és un xou, perquè no donen els números perquè faci efecte, i és un «baló d’oxigen» per a Pedro Sánchez, perquè tapa els seus problemes interns en el Govern de coalició. Però, malgrat això, els populars s’abstindran en la votació. ¿Com s’explica?

Estranyament en un polític tan previngut com Alberto Núñez Feijóo, el líder del PP va anunciar el 13 de desembre –molt abans que se sabés ni tan sols el candidat que presentaria Vox (Ramón Tamames) i molt abans que el partit registrés la moció de censura (aquest dilluns)– que els seus diputats s’abstindran en la votació. Aquella decisió de fa dos mesos i mig està pesant en un PP que ara veu com s’ha de congraciar amb un exdirigent del Partit Comunista que, com es va fer ressò ‘El Mundo’ aquest dimarts, va arribar a proposar per carta a Artur Mas el 3 d’octubre del 2017 que acceptés «un nou estatus» per a Catalunya i es reanomenés com a «Nació Catalana». A més, en aquesta missiva també plantejava la creació d’una Agència Tributària Federal, que el Senat es traslladés a Barcelona i que es creés el Ministeri de Qüestions Territorials, amb seu a la ciutat catalana.

En la primera moció de Vox contra Pedro Sánchez, l’octubre del 2020, el PP va votar en contra. Aquell ‘no’ que va donar Pablo Casado a Santiago Abascal va enfortir unes setmanes el llavors president dels conservadors, perquè va marcar distàncies amb el seu principal competidor a la dreta. Ara, fonts de la direcció del PP defensen la solució intermèdia, l’abstenció: «Estem a final de legislatura». A la cúpula del partit asseguren que no s’entendria que, entre la derogació de la sedició, la reforma de la malversació i els errors en la legislació de la llei del ‘només sí és sí’, Feijóo votés en contra de la moció de censura.

Notícies relacionades

«Són moments polítics diferents», va afirmar la secretària general del PP i portaveu del grup parlamentari, Cuca Gamarra, aquest dimarts en una roda de premsa al Congrés per justificar l’evolució del ‘no’ a l’abstenció. També és més a prop, tot i que això no ho va esmentar Gamarra, la possibilitat que el PP i Vox repeteixin en ajuntaments i comunitats autònomes el Govern de coalició que des de l’any passat està constituït a Castella i Lleó, amb el popular Alfonso Fernández Mañueco de president. Les eleccions municipals i autonòmiques del 28 de maig poden mostrar aquesta doble aliança de governabilitat: una coalició d’esquerres, PSOE-Unides Podem, i, de dretes, PP i Vox.

Encara sense data

El debat de la moció està encara pendent que la presidenta del Congrés, Meritxell Batet, decideixi la data per realitzar-lo, una cosa que, per cortesia parlamentària, se sol pactar amb els proposadors. A la Cambra baixa l’assumpte ha suscitat la qüestió de com afrontar la jornada parlamentària. ERC ha proposat als partits del bloc d’investidura pactar un paràgraf comú com a única intervenció: pujar a la tribuna, dir tots el mateix, i sortir de l’hemicicle. El PNB i Compromís, dues de les formacions a què va apel·lar Gabriel Rufián amb la seva proposta per «ridiculitzar» la ultradreta, han avisat que no estan d’acord amb la idea. Tampoc el PSOE, el portaveu del qual, Patxi López, va afirmar que la moció és «un instrument constitucional molt seriós» i, com a tal, el tractarà el seu partit per no «banalitzar» la política.