Reforma legislativa imminent

El nou finançament d’RTVE: més publicitat i plataformes

El Consell de Ministres aprova aquest dimarts l’avantprojecte de llei general de comunicació audiovisual

El nou finançament d’RTVE: més publicitat i plataformes
4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Consell de Ministres aprovarà en la seva reunió d’aquest dimarts, o si hi ha algun problema d’última hora el següent, l’avantprojecte de llei general de comunicació audiovisual que introdueix noves fórmules de finançament per a la Ràdio Televisió Espanyola (RTVE) amb la inclusió de certa publicitat, tot i que de manera limitada, al mateix temps que obliga plataformes com Netflix a subvencionar la televisió pública, com també ho fan les televisions en obert i de pagament.

La nova norma, que trasllada la directiva europea, té per objectiu adaptar la legislació espanyola a la nova realitat del mercat en la qual, a més de les televisions tradicionals, tenen enorme rellevància nous serveis audiovisuals impulsats per tecnologies digitals. Finalment no regula els «prestadors de serveis de comunicació audiovisual que se suporten en plataformes d’intercanvi de vídeos» (‘influencers’), com havia reclamat amb insistència la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. Després de diverses modificacions (dues consultes públiques, incloses), i amb cert retard, ja que la transposició d’aquesta llei s’hauria d’haver realitzat abans del mes de setembre de l’any passat, l’avantprojecte de llei de comunicació audiovisual serà enviat previsiblement aquest dimarts al Congrés dels Diputats.

La versió final, a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, a més d’obligar les plataformes americanes a contribuir a la producció nacional de pel·lícules i sèries, també dona llum verda a la televisió pública per realitzar alguns tipus de publicitat amb què finançar els seus serveis com les televendes (emissió exclusivament dedicada a vendre un producte com la ‘telebotiga’), els patrocinis (conveni entre una marca i un programa com El Corte Inglés amb el programa ‘Masterchef’ –en aquest cas s’ha pogut fer fins ara perquè es permetien els patrocinis culturals i el ‘talent’ culinari està així considerat–) i l’emplaçament de productes (inserció d’un producte, marca o missatge dins d’una emissió com podria ser la presència de llaunes de Coca-Cola durant un magazín de la cadena, per exemple).

A més, Televisió Espanyola també podrà emetre programes i retransmissions esportives amb contractes de patrocini i realitzar publicitat en canals internacionals i en l’àmbit digital, inserir publicitat als canals d’RTVE en plataformes d’intercanvi de vídeos generats per l’usuari o funcionalitats digitals que permetin l’accés als seus continguts posteriorment a la seva emissió lineal.

La llei de finançament de la Corporació del 2009 va suposar un canvi estructural del model de finançament de l’ens públic a l’eliminar els ingressos que obtenia la corporació mitjançant la publicitat, tret d’algunes excepcions relatives a patrocinis i l’intercanvi publicitari d’esdeveniments esportius i culturals sense valor comercial, així com els patrocinis difosos a través dels canals internacionals, a què ara el Govern vol afegir noves comunicacions comercials.

Però aquesta no és l’única novetat que afectarà el finançament d’RTVE. El text també inclou l’exempció del pagament directe a RTVE de les ‘telecos’. Això és una taxa del 0,9% dels seus ingressos bruts anuals que paguen Telefónica, Vodafone i Orange des de fa deu anys i que fins i tot van arribar a recórrer en els tribunals sense massa èxit. Finalment, el ministeri d’Assumptes Econòmics que comanda Nadia Calviño ha accedit a eliminar aquesta taxa, dins del paquet de mesures elaborat pel Govern per afavorir la inversió de les operadores en el desplegament de la nova generació de telefonia mòbil, coneguda com a 5G.

En el costat contrari, s’obliga tots els agents presents al mercat audiovisual (televisió en obert, televisió de pagament, prestadors de vídeo sota demanda i plataformes d’intercanvi de vídeos) a finançar la televisió pública. És a dir, les operadores de telecomunicacions hauran de continuar pagant l’1,5% dels seus ingressos anuals per la prestació de serveis audiovisuals (televisió) i, com a gran novetat, a partir de l’entrada en vigor de la llei, també hauran de pagar aquesta quota les plataformes americanes com Netflix o HBO per les seves emissions en aquest país.

Notícies relacionades

Aquesta aportació l’hauran de realitzar tant aquells prestadors que estiguin establerts a Espanya com els que siguin en un altre país de la UE, sempre que ofereixin els seus serveis a Espanya. Si bé és cert que existeix una enorme controvèrsia entorn del que aquestes plataformes declaren a Espanya i la norma no estableix cap clàusula referent a això. De fet, l’avantprojecte obliga totes les empreses audiovisuals, incloent les plataformes, a inscriure’s en un registre, però amb l’objectiu de tenir informació sobre la seva estructura de propietat, no sobre els seus clients o els seus ingressos.

D’altra banda, es manté el percentatge del 3% dels seus ingressos anuals com a aportació de les televisions en obert a la corporació pública. El text també especifica que en el cas de companyies que compten amb televisió en obert i plataformes de pagament hauran d’aportar per la doble via, és a dir, un 3% dels seus ingressos com canals en obert i un 1,5% de la facturació per la plataforma de pagament. I també la taxa per l’ús de l’espectre radioelèctric, que paguen les operadores de telecomunicacions, i que augmenta fins als 480 milions d’euros, aproximadament 100 milions d’euros més del que estaven pagant anualment.

Temes:

Publicitat