Llei audiovisual

La CNMC adverteix contra el retorn de la publicitat a la televisió pública

El regulador diu que un canvi així hauria de venir acompanyat d’una modificació en la llei de finançament de l’ens públic

A més, l’organisme que presideix Cani Fernández torna a demanar regles concretes per als ‘influencers’ a la nova llei

40216746 59

40216746 59

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) llança una advertència al Govern central sobre la tornada de la publicitat, tot i que sigui de forma limitada, a la televisió pública: «és contradictori amb els objectius declarats al preàmbul de la llei de finançament de la corporació» en un informe sobre el text. L’Executiu va treure a audiència pública a principis de juliol l’avantprojecte de llei de comunicació audiovisual que, a més de permetre que RTVE sigui finançada amb aportacions de plataformes com Netflix o HBO i eliminar la taxa directa que requeia sobre les telecos, autoritza la corporació a portar a terme patrocinis, emplaçaments de producte i televendes.

La llei de finançament de la Corporació del 2009 va suposar un canvi estructural del model de finançament de l’ens públic a l’eliminar els ingressos que fins aquell moment obtenia la corporació mitjançant la publicitat. Sense perjudici d’algunes excepcions relatives a patrocinis i l’intercanvi publicitari d’esdeveniments esportius i culturals sense valor comercial, així com els patrocinis difosos a través dels canals internacionals, a què ara el Govern central vol afegir noves comunicacions comercials.

No obstant, el regulador exposa que tot i que des del punt de vista de la competència la flexibilització en l’obtenció d’ingressos comercials pot tenir un «efecte positiu al mercat» a l’introduir un nou oferent, és «contradictori» amb els objectius declarats a la llei de finançament d’RTVE, que explicita la necessitat de «reduir la dependència publicitària» per «afavorir l’equilibri pressupostari, reforçar la independència del servei públic i facilitar la determinació de la compensació a RTVE».

A més, afegeix que la inclusió de publicitat pot suposar «incongruències a l’hora de valorar els ingressos dels subjectes passius que han de contribuir al finançament de la corporació» i adverteix que un canvi així hauria de venir acompanyat d’una «revisió integral» de la llei de finançament de l’ens públic. En aquest sentit, el regulador que dirigeix Cani Fernández també critica que la nova llei no inclou l’impacte que poden tenir tots aquests canvis en els comptes de l’ens públic i n’aconsella una anàlisi integral de les necessitats i obligacions. La CNMC critica que la memòria de l’avantprojecte «no explica adequadament aquests canvis ni justifica els ingressos que podrien suposar» a la corporació.

D’altra banda, el regulador torna a demanar a l’Executiu establir regles concretes per als prestadors de serveis de comunicació audiovisual que se suporten en plataformes d’intercanvi de vídeos (com certs ‘influencers’). «Cal recordar que la modificació de la LGCA es produeix en unes condicions molt concretes i molt canviants del mercat, i d’accés i consum dels continguts audiovisuals. Els nous tipus de continguts, com els vídeos curts o el contingut generat pels usuaris, tenen cada dia més importància», diu el regulador en un comunicat.

Salts en la prohibició

Notícies relacionades

Malgrat tenir prohibida des del 2009 l’emissió de missatges publicitaris, Televisió Espanyola s’ha saltat aquesta restricció en alguna ocasió com en les emissions dels partits de la fase classificatòria d’Eurocopa d’Espanya-Noruega i Espanya-Malta i va emetre fins a 40 «sobreimpressions publicitàries» (inserció gràfica en forma de transparència o faldó) amb noms de companyies com Seat, Caixabank, Bet365, Booking.com, Domino’s Pizza, Pelayo o Danone, segons la CNMC, que va multar llavors l’ens públic amb 100.000 euros.

En una altra ocasió, amb una multa de 33.314 euros, el regulador va sancionar la corporació pública per la comissió de nou infraccions lleus per superar el límit de temps d’emissió (cinc minuts a l’hora) dedicat a autopromocions. En concret, les infraccions es van cometre als seus canals La 2, Teledeporte i Canal 24 Hores, i van consistir a superar el temps dedicat als anuncis publicitaris sobre els seus propis programes i productes.

Temes:

Publicitat