PRESENTACIÓ DE LA MEMÒRIA ANUAL
L’Audiència de Barcelona reclama noves instal·lacions per celebrar macrocauses
El Palau de Justícia només compta amb un espai per poder celebrar judicis amb molts acusats i advocats
zentauroepp8536279 barcelona 08 07 2008 centenario del palacio de justicia de b181121141320 /
El president de l’Audiència de Barcelona, Antonio Recio, ha reclamat aquest dimecres la «imperiosa necessitat» de comptar amb noves instal·lacions habilitades per celebrar macrojudicis que permetin allotjar un elevat nombre de persones amb distància de seguretat per la pandèmia de Covid-19.
Així ho ha assenyalat durant la roda de premsa de presentació de la Memòria d’activitat dels òrgans de la província de Barcelona del 2020, condicionada per l’emergència sanitària, i en la qual ha confiat que el Departament de Justícia atengui la seva petició al llarg d’aquest any.
Segons Recio, la situació de les seccions penals és «preocupant» perquè la falta d’espai pertinent està impedint la celebració de molts judicis, cosa que ha augmentat la taxa de litispendència en un any marcat per la pandèmia, que va obligar a suspendre les vistes no urgents –sense pres preventiu– durant el confinament.
Tal com ha explicat, les sales de vistes solen permetre la presència de quatre o cinc advocats més el fiscal, per la qual cosa, a causa de la pandèmia, s’han hagut de traslladar a altres sales per poder mantenir la distància de seguretat.
No obstant, ha lamentat, al Palau de Justícia de Barcelona, seu de l’Audiència Provincial, només un compta amb l’espai necessari, per la qual cosa, en ocasions, han hagut d’habilitar també una de les sales de jurat.
S’hi uneix la circumstància que cada vegada són més freqüents les macrocauses, que es tramiten amb «deu o vint advocats», per la qual cosa, en el marc de la pandèmia, l’Audiència no compta amb espais adequats per acollir aquestes vistes.
Fins al moment, ha explicat Recio, l’única sala habilitada és la sala d’actes de la Ciutat de la Justícia però per a alguna d’aquestes causes «ni tan sols allà hi ha prou espai».
Per tot això, ha exigit que s’habilitin «instal·lacions adequades que permetin acollir un elevat nombre d’assistents», especialment perquè l’edifici que ha d’allotjar la nova seu de l’Audiència pot tardar «anys» a estar preparat. «Ja tenim el solar, però passen els anys i ni tan sols hi ha un pressupost o la idea de la construcció», ha criticat.
Judicis telemàtics i descongestió
Precisament per estalviar espai i evitar contagis, el Departament de Justícia va habilitar la plataforma Webex per celebrar judicis telemàtics, una eina que s’ha fet servir amb freqüència en el cas de pèrits i testimonis, però no amb els acusats i els advocats, amb qui «no és possible fer-ho».
Notícies relacionadesD’altra banda, per contribuir a la descongestió de les seccions penals, Recio ha demanat estendre el sistema informàtic e-justicia.cat, que permet als jutjats catalans treballar amb un expedient digital, a aquesta jurisdicció que encara funciona «en paper».
I és que, d’acord amb la memòria, la pandèmia no ha repercutit pràcticament en les seccions civils, en les quals funciona l’expedient digital, perquè els magistrats van poder continuar treballant durant el confinament des dels seus domicilis, mentre que en les penals l’activitat només va poder continuar referent a recursos d’apel·lació. A causa d’això, en les seccions civils s’ha reduït la litispendència al passar de 14.501 casos el 2019 a 11.149 el 2020, però en les penals, amb 6.032 assumptes, ha augmentat davant altres anys.
- FC Barcelona El Barça es topa amb el Bayern i tot es decidirà al Camp Nou (1-1)
- Música Concerts gratis pel Dia Internacional de Jazz a Barcelona: hora, lloc i programació
- Brot en un hospital Què és la sarna noruega que està afectant més de 30 persones a Galícia? Té cura?
- Getafe-Barcelona (0-2) El Barça s’imposa al futbol pedra i té el títol de Lliga a un pam
- MUNDIAL DE MOTOGP Márquez torna en gran a Jerez protagonitzant una altra pilleria
