ELS COMPTES CATALANS DE LA PANDÈMIA

El cost de la digitalització de les aules: 174 milions d'euros

El Departament d'Educació reparteix des de finals d'octubre 300.000 dispositius per a escolars a partir de 3r d'ESO

Els sindicats creuen que els dispositius arriben «tard» i que per si sols no garanteixen un bon aprenentatge a casa

El cost de la digitalització de les aules: 174 milions d'euros

Manu Mitru

Es llegeix en minuts

Els centres educatius van tancar el 13 de març a Catalunya per contenir l’impacte del coronavirus, 24 hores abans d’activar-se l’estat d’alarma. Va quedar suspesa tota l’activitat escolar tant de la xarxa pública com de la concertada i privada. 1.800.000 alumnes es van quedar sense classe i alguns sense accés a dispositius que permetessin continuar amb l’ensenyament per via telemàtica.

El Departament d’Educació es va comprometre a posar a disposició dels alumnes el material necessari per garantir el seguiment del curs educatiu amb la previsió que hi hauria grups confinats en la segona onada i seguint el pla d’educació digital de Catalunya, elaborat abans de l’impacte de la Covid. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO a través de diverses peticions al Portal de Transparència, la Generalitat ha invertit 174 milions d’euros en la compra de fins a 300.000 ordinadors portàtils, tauletes i aparells de connectivitat per garantir la connexió telemàtica d’alumnat i professorat de l’escola pública a partir de 3r d’ESO fins a l’educació postobligatòria, prioritzant-se els centres de màxima complexitat.

Les compres d’aquest material per part del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) ascendeixen a 2.148.999,8 euros per 2.480 portàtils, 480 Chromebook i 6.000 tauletes per als mestres i professors el mes d’abril i juliol; i les executades pel Departament d’Educació sumen 99.657.905,15 euros per l’adquisició de 224.225 portàtils i serveis associats per a alumnes a finals d’agost. El preu dels portàtils que compra la Generalitat oscil·la entre 444 i 463 euros, mentre que les tauletes costen uns 166 euros. A aquestes xifres cal sumar una dotació de 30.000 ordinadors per als centres concertats i 40.000 més que provenen del conveni Red.es del Ministeri d’Educació.

Transformació digital

Segons la conselleria, des de finals d’octubre s’estan distribuint 27.000 ordinadors per als alumnes, 35.000 per a professors i 90.000 dispositius que garanteixen el 100% de la connectivitat als escolars de totes les tipologies de centres, en les quals es prioritza l’alumnat vulnerable en totes les etapes. «Tot aquest repartiment forma part de la transformació digital per treballar ‘online’ a les escoles que ja estiguin transformades per a això. El finançament extraordinari per la Covid ha permès accelerar el projecte. No es contemplava una transformació tan ràpida, però irromp la pandèmia i, al juny, amb el pressupost extra de 103 milions d’euros, ho comencem a posar en marxa», explica la directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho.

Amb aquest material, la totalitat dels alumnes que cursen de 3r d’ESO en endavant tindran ordinador propi. El nou objectiu d’Educació és que les noves compres puguin arribar als que cursen de 5è de Primària a 2n d’ESO en una segona onada del pla previst. «De tota manera, els alumnes de cursos previs en situacions de vulnerabilitat que no tenen ordinador a casa, el centre el posa a la seva disposició per garantir l’ensenyament telemàtic en cas de confinament», afegeix Camacho.

Recorda, d’altra banda, que els mestres i docents eren els únics treballadors de l’Administració que no tenien un ordinador adjudicat per a la seva feina i celebra que s’hagi incrementat també l’oferta formativa als mestres i professors. En el curs 2019-2020, el departament oferia 28 cursos relacionats amb la transformació digital, als quals es van inscriure 7.823 professors, i aquest any hi ha 144 cursos, als quals s’han apuntat 28.105 docents.

L’opinió dels sindicats

Els sindicats celebren la notícia, però creuen que aquesta dotació no pot aparcar el debat sobre la necessitat de la presencialitat als centres educatius i tampoc amagar altres necessitats a les aules. El portaveu del sindicat USTEC-STEs, Xavier Díez, reconeix que és una «quantitat molt important» d’ordinadors, però inquireix que suposa un «malbaratament» perquè «no es pot aprofitar una situació excepcional per dir que la solució passa per més dispositius». «Amb aquests milions podien cobrir els dèficits més urgents en edificis obsolets, augmentar les aules per rebaixar les ràtios, o revertir les retallades els professors», apunta.

Durant la tancada a causa de l’estat d’alarma, el sindicat va fer un estudi en el qual va detectar que entre el 15% i el 30% dels alumnes tenien problemes de connectivitat: «Això no anava associat a no tenir un ordinador, sinó a una vulnerabilitat social que afecta el 27% de les famílies catalanes. La fractura digital no té tant a veure amb l’educació, però és a l’escola on es manifesta», postil·la Díez.

Et pot interesar

El secretari general d’Educació de CCOO a Catalunya, Manel Pulido, considera que la digitalització «també és la forma en què s’educa» i afirma que traslladar l’activitat presencial a la via telemàtica sense canviar el model educatiu «implica una pèrdua de qualitat educativa» perquè la falta de contacte entre professor i alumne «incrementa les desigualtats». Uns episodis que, segons el seu parer, s’han donat durant el confinament. «La presencialitat és absolutament necessària. Ordinador i connectivitat no garanteix el seguiment de les classes», diu, tot i que reconeix que la inversió de la conselleria és «molt important» perquè hauria de permetre que tots els alumnes «tinguin les mateixes oportunitats a nivell material».

Per la seva banda, la secretària general de la federació d’educació de la CGT a Catalunya, Marta Minguella, assegura que a final de trimestre «encara no han arribat les promeses del juliol». «Volem plans realistes. Es podria haver fet un estudi dels alumnes que més necessiten els ordinadors i la connectivitat, tot i que evidentment hem de celebrar que els adquireixin perquè era una demanda del professorat», opina. No obstant, critica «el quan i el com» perquè, segons la seva opinió, arriben «tard», perquè hi ha grups confinats, i no inclou un ‘software’ lliure com demanava el sindicat.