SONDEIG SOBRE EL MODEL D'ESTAT
Un 41% d'espanyols recolzarien la república en un referèndum i 35%, la monarquia, segons una enquesta
Un 47,8% és partidari de celebrar un referèndum sobre el tema mentre que un 36,1% no ho veu necessari
12/10/2019 (I-D) La princesa Leonor, el Rey Felipe VI, la Reina Letizia y la infanta SofÃa, asisten al desfile del DÃa de la Fiesta Nacional, en Madrid (España) a 12 de octubre de 2019. /
Una enquesta impulsada per la Plataforma de Mitjans Independents (PMI), i publicada aquest dilluns coincidint amb la celebració del 12 d’octubre, revela que en un hipotètic referèndum, un 40,9% d’espanyols recolzaria la república com a sistema d’organització de l’Estat davant un 34,9% que es decantaria per la monarquia.
L’enquesta de l’Institut d’Opinió 40dB inclou una valoració de la ciutadania sobre les institucions. Aquí la millor nota l’obtenen les Forces Armades (6,2), l’única que aprova, seguida del Poder Judicial (4,7) i la monarquia (4,3) per sobre del Parlament (4,2), els sindicats (3,7) i els partits polítics (3).
La pregunta «En cas de celebrar-se un referèndum entre monarquia i república, ¿què votaries?» ha sigut resposta, via ‘online’, per 3.000 persones entre els dies 21 de setembre i 5 d’octubre.
També s’interessa l’enquesta per la conveniència o no de realitzar un referèndum. A aquesta qüestió, un 47,8% hi respon a favor, un 36,1% no ho veu necessari i un 16,1% no es pronuncia.
Catalunya i Euskadi, partidàries del referèndum
Per territoris, Catalunya és la comunitat més favorable a la consulta amb un 68,4 % a favor i un 18,5% en contra, en línia amb el País Basc, on també guanya el percentatge partidari del referèndum, 41,6% davant un 38,5% que s’hi oposa. A la Comunitat de Madrid és majoria el percentatge contrari a la consulta, un 48,1%, mentre que un 38,6% sí que la recolzaria.
Quant a quin tipus de república elegirien, un 48,5% es decantaria per una república presidencialista.
A la pregunta de si el Rei hauria de portar a terme canvis en la institució i ser jutjat pels seus actes, un 52,4% s’hi mostra d’acord; un 25,5%, bastant d’acord; un 8,2%, poc d’acord; i un 6,1%, gens d’acord.
Notícies relacionadesLes capçaleres que formen la Plataforma de Mitjans Independents (PMI) impulsora de l’enquesta són: Carne Cruda, Catalunya Plural, Crític, CTXT, Cuartopoder, El Salto, La Marea, La Voz del Sud, Luzes, Mongolia, Nortes, Nueva Tribuna, Pikara, Magazine, Praza i Público. Segons van explicar els impulsors de la iniciativa, per fer l’enquesta, PMI va organitzar una recaptació de fons que va aconseguir completar en un sol dia.
L’estudi ha sigut coordinat per tres professors universitaris, els sociòlegs i investigadors Marga Torre, de la Universitat Carles III de Madrid; Enrique Hernández, de la Universitat Autònoma de Barcelona i el professor Antoni Moragas.
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Urbanisme La Rambla guanyarà un 33% d’espai per als vianants després de ressituar les terrasses
- COMUNITAT DE RECERCA El grup assenyalat pels abusos de Flecha a la UB anuncia que es dissol
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Desenvolupament Si el teu fill neix en un d’aquests tres mesos serà més intel·ligent, segons la ciència
- Borrasca atlàntica Catalunya activa l’alerta d’inundació davant el temporal previst per Nadal i Sant Esteve
- Hisenda El Govern recula i els aturats no hauran de presentar declaració de la renda
- A La Villarroel Jordi Casanovas estrena ‘Göteborg’, una comèdia dramàtica romàntica sobre les segones oportunitats
- Relacions entre socis Junqueras es veurà amb Sánchez per «obligar-lo a complir» els pactes amb ERC
