LA CRISI DEL CORONAVIRUS
La mentida de Torra a la BBC sobre el confinament pel coronavirus
El president afirma que el Govern central no vol que els ciutadans es quedin a casa

zentauroepp52855614 19 03 2020 el preisdente del govern quim torra en una entr200319202333 /
«Recloure alguna cosa o algú dins de límits». La definició que ofereix la RAE del verb confinar es correspon bastant amb la principal conseqüència de l’estat d’alarma en el qual viu Espanya davant de la propagació del coronavirus. No obstant, la interpretació d’aquest confinament enfronta des de fa dies el Govern de Pedro Sánchez amb el de Quim Torra, que encapçala el tancament total de Catalunya sense aclarir massa en què es traduiria aquesta mesura extrema i en què es diferenciaria del decret de l’Executiu central.
Des de la Casa dels Canonges, on es troba aïllat després d’haver donat positiu per Covid-19, el president de la Generalitat ha portat aquest dijous la seva denúncia a tot un altaveu internacional com és la BBC. I en anglès ha repetit el que fa dies que diu en català i en castellà: que el Govern central s’equivoca per no confinar tots els ciutadans. Però ho ha fet amb una afirmació que ha aixecat polseguera.
▶️ #President @QuimTorraiPla a @BBCWorld: “Els experts i científics que ens aconsellen diuen que la millor manera de frenar el #coronavirus és amb confinament domiciliari però el govern espanyol diu que no cal” pic.twitter.com/VD6QXddQlR
— Govern. Generalitat (@govern) 19 de marzo de 2020
«Els experts i científics que ens aconsellen diuen que la millor manera de frenar el coronavirus és amb el confinament domiciliari», ha afirmat Torra. Llavors, la periodista que l’entrevistava li ha preguntat quin argument donava l’Executiu de Sánchez per no recloure la gent a casa, a la qual cosa el cap del Govern ha respost: «Ells diuen que no és necessari i prefereixen mantenir oberts els aeroports i els ports, però nosaltres creiem que aquesta no és la millor solució. Nosaltres creiem que només confinant-nos a casa podrem guanyar la batalla al coronavirus».
El truc
L’afirmació de Torra té truc. Certament, el decret de l’estat d’alarma permet circular per la via pública en alguns casos justificats, com anar a comprar, al metge, a la farmàcia o a treballar. Però tant Sánchez com els responsables de gestionar l’emergència sanitària fan crides diàries als ciutadans perquè no surtin de casa si no és imprescindible i que facin el possible per teletreballar.
De fet, en la mateixa entrevista, Torra ha reconegut que, en general, la gent «està ajudant» i s’està tancant a casa: «Aquest és un missatge per a tothom, cuideu-vos, poseu-vos fora de perill i quedeu-vos a casa», ha aconsellat el president. Per això la portaveu del PSC en el Parlament, Eva Granados, l’ha acusat d’«irresponsable» per les seves declaracions a la BBC.
La situación es suficientemente grave como para que encima veamos al President de la Generalitat actuando con esta irresponsabilidad. Por favor, BASTA https://t.co/HiNHv15CsO
— Eva Granados Galiano /❤️ (@Eva_Granados) 19 de marzo de 2020
Se sobreentén que el «confinament domiciliari total» que propugna Torra significaria prohibir als ciutadans fins i tot els desplaçaments als llocs de treball, però el president no ha concretat mai fins ara aquest extrem.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)