MESURA SENSE PRECEDENTS
El País Basc i Galícia suspenen les eleccions del 5 d'abril pel coronavirus
Els partits bascos acorden ajornar els comicis fins que s'aixequi l'estat d'alarma
És la primera vegada en democràcia que es posposa una cita amb les urnes
La pandèmia del coronavirus s’ha carregat també les eleccions basques del 5 d’abril, que queden ajornades sense data. Tots els partits d’Euskadi i Galícia han acordat la suspensió dels comicis almenys fins que finalitzi l’estat d’alarma decretat pel Govern. És la primera vegada en la història de la democràcia espanyola que es cancel·la una convocatòria electoral, una cosa que no preveia la legislació vigent.
Davant d’aquesta llacuna legal, els grups parlamentaris bascos han arribat a un principi d’acord pel qual es deixarà sense efecte la convocatòria electoral abans de dijous que ve, data fixada per a l’inici de la campanya electoral. El pacte subscrit estableix que la nova convocatòria es farà de manera «immediata» quan conclogui l’actual situació d’excepcionalitat i es farà a través d’un decret del ‘lehendakari’, Iñigo Urkullu.
«De manera immediata»
Per reactivar el procés electoral serà necessari posar fi també a la declaració d’emergència sanitària que hi ha a Euskadi i, en aquell moment, «de manera immediata» el ‘lehendakari’, una vegada «escoltats els partits», promulgarà un decret de nova convocatòria electoral. La decisió s’ha pres en una reunió que el president del Govern basc ha mantingut aquest dilluns amb els líders dels partits amb representació parlamentària, el PNB, PSE-EE, EH Bildu, Elkarrekin Podem-IU, el PP i Equo.
Notícies relacionadesEn un escrit, les formacions polítiques han assenyalat que, en l’actual context d’estat d’alerta i emergència sanitària provocat per la pandèmia del Covid-19, no es poden celebrar els comicis «amb les degudes garanties, tant per a la salut pública com per a l’exercici del dret de sufragi».
També a Galícia
En paral·lel, el president de la Xunta de Galícia, Alberto Núñez Feijóo, i els grups parlamentaris gallecs, a més de Ciutadans, han optat també per ajornar la cita amb les urnes a causa de la situació generada a la comunitat per la pandèmia, però entre les forces polítiques hi ha matisos sobre el termini per convocar de nou els comicis, per la qual cosa encara han d’abordar quina serà la fórmula legal.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Per unanimitat Barcelona retira la medalla d'honor al mèrit a Rosa Peral
- Administració pública Un tribunal anul·la l’elecció d’un alt càrrec per mèrits sobrevalorats
- Salut Mental i Joves (II) Josep Matalí, Sant Joan de Déu: "Hem de capacitar-nos per donar un major acompanyament emocional als joves"
- Els premis Barceloní i Barcelonina de l’Any obren les festes de la Mercè
- La festa major de Barcelona Una capital que es reivindica "viva"
- Petons, nervis i la cita més críptica de Julio Camba
- Javier Moll. President de Prensa Ibérica "Representen l’amor per la ciutat"