dades en augment
Les declaracions de reparació a víctimes del franquisme es van quintuplicar el 2019
El Govern central recalca que la Direcció General per a la Memòria Històrica contribueix a l'ascens d'aquestes peticions

dolores-delgado
Les declaracions de reparació i reconeixement personal a les víctimes de la Guerra Civil i la dictadura franquista es van quintuplicar el 2019 en relació amb l’any anterior, coincidint amb la tornada del PSOE al Govern després del triomf de la moció de censura que Pedro Sánchez va guanyar a mitjans del 2018 i que va suposar la sortida de la Moncloa de Mariano Rajoy.
En concret, segons les últimes dades aportades per l’Executiu, si el 2018 es van entregar un total de 80 d’aquests certificats creats a mercè de la llei de memòria històrica aprovada el 2007, l’any següent les declaracions van ascendir a 450. Així ho especifica l’Executiu en una resposta al diputat d’EH Bildu Jon Iñarritu, en la qual el Govern de Pedro Sánchez recorda que el juliol del 2018 va crear la Direcció General per a la Memòria Històrica, cosa que va contribuir, segons recalca, que el nombre de certificats de reparació emesos hagi «augmentat de manera considerable».
A més, l’Executiu remarca a Iñarritu que l’abril de l’any passat, el Consell de Ministres va acordar instaurar el 5 de maig com a dia d’homenatge als espanyols deportats i morts a Mauthausen, en altres camps i a totes les víctimes del nazisme d’Espanya.
Notícies relacionadesDe manera paral·lela, continua el Govern, en l’actualitat s’està treballant per institucionalitzar amb caràcter anual dues dates d’homenatge més i reconeixement d’Estat a les víctimes, tant de la Guerra Civil i la dictadura com de l’exili. En concret, el 31 d’octubre, com a dia de record per a totes les víctimes del cop militar i la dictadura, i el 8 de maig, en record dels exiliats.
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- Valor incalculable ¿Què se sap del robatori al Louvre i qui són els lladres? Les dues hipòtesis que estudien la policia i els experts
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- Humor ‘La casa nostra’, la ‘sitcom’ de Dani de la Orden amb què 3Cat recuperarà l’esperit de ‘Plats bruts’
- Estrena Un Quixot per repensar la salut mental
- Barcelona, protagonista Ringana aspira a créixer a Europa des de Parets del Vallès
- TELEVISIÓ I MAS ¡Salta la sorpresa a Europa!
- LA TEMPORADA BLANC-I-BLAVA L’Espanyol torna al groc per celebrar el 125è aniversari