ESPANYA TORNA A LES URNES

Vot per correu en les eleccions generals del 10 de novembre del 2019: terminis i com se sol·licita

La sol·licitud per emetre el sufragi a distància es pot presentar fins al 31 d'octubre a les oficines de Correus

zentauroepp47903901 graf7847  madrid  26 04 2019   correos ha abierto este viern190426190842

zentauroepp47903901 graf7847 madrid 26 04 2019 correos ha abierto este viern190426190842 / Carlos Perez

4
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

La maquinària de les eleccions generals torna a posar-se en marxa per enèsima vegada després del fracàs dels partits polítics per formar govern. El vot per correu és un dels mecanismes per facilitar la participació dels ciutadans en la cita electoral del 10 de novembre del 2019, per la qual cosa convé estar informat sobre terminis, procediments i requisits.

Aquí els facilitem una guia succinta del que s’ha de fer per exercir el dret de sufragi a distància, que no necessita de cap justificació.

El 31 d’octubre, data límit de la sol·licitud

El termini per sol·licitar el vot per correu per a les eleccions generals del 10 de novembre es va obrir el 24 de setembre, data de la publicació de la convocatòria dels comicis. La llei orgànica del règim electoral general (LOREG) estableix que aquell termini s’estén fins al desè dia anterior a la votació, és a dir, fins al 31 d’octubre.

Segons informa Correus, la sol·licitud del vot per correspondència s’haurà de presentar personalment i en imprès oficial a qualsevol oficina postal fins aquell dia inclusivament, en l’horari habitual d’obertura. 

La petició haurà de ser realitzada personalment per cada elector, tret d’en cas de malaltia o discapacitat –acreditada mitjançant certificació mèdica oficial– que impedeixi la formulació personal de la sol·licitud. En aquest cas podrà ser presentada en nom de l’elector per una altra persona autoritzada notarial o consularment.

En el moment de formular la sol·licitud, els interessats hauran d’acreditar la seva personalitat presentant davant de l’empleat de l’oficina postal el DNI, el passaport o el carnet de conduir originals. 

Una vegada sol·licitat el vot per correu, i tot i que no arribi a fer-se efectiu, l’elector ja no pot votar de formar presencial el 10 de novembre.

Recepció de la documentació fins al 3 de novembre

El següent pas serà la recepció per part del votant de la documentació necessària per exercir el sufragi per correu (certificat d’inscripció en el cens, paperetes, sobres i un full explicatiu), que li arribarà per correu certificat. Això es produeix entre el 28 d’octubre i el 3 de novembre.

Vot per correu fins al 6 de novembre

Després, l’elector ha de presentar tota la documentació (el certificat d’inscripció en el cens i els sobres amb els vots) a Correus fins al tercer dia previ a la celebració de les eleccions, per la qual cosa la data límit per exercir el dret a vot serà el 6 de novembre.

Aquestes dates, establertes per la llei electoral, poden tenir modificacions per decisió de la Junta Electoral Central, que ja en les eleccions de l’abril del 2019 va ampliar els terminis per l’alt nombre de sol·licituds.

Votar des de l’estranger

El procés és diferent en funció de si resideixes fora d’Espanya o bé et trobes temporalment a l’estranger el dia de les eleccions. En els dos casos, no obstant, es pot sol·licitar el vot per correu fins al 19 d’octubre.

Si tens el teu domicili habitual a Espanya però no ets al país el dia de les eleccions, t’has de donar d’alta com a no resident. Després has d’omplir la sol·licitud de documentació electoral i enviar-la a través de l’oficina consular.

Després d’aquesta petició, l’elector rebrà les paperetes i el sobre no més tard del 28 d’octubre (o fins al 5 de novembre en cas que hi hagi alguna impugnació de la proclamació de les candidatures). Des d’aquell mateix dia i fins al 6 de novembre es pot remetre el vot a través de l’oficina consular perquè, al seu torn, sigui enviat a la mesa electoral corresponent a Espanya.

Residents fora d’Espanya

Si resideixes a l’estranger, el procés és una mica més complex. El primer pas és comprovar si estàs donat d’alta en el consolat i, si no és així, gestionar l’alta. Depenent de la data d’alta, apareixeràs o no al cens. Per comprovar-ho, s’han de consultar les llistes exposades a l’oficina consular.

Si ets al cens, pots realitzar la sol·licitud de vot a través de l’imprès corresponent i rebre al teu domicili la documentació electoral. Les dates són les mateixes que les dels espanyols residents temporalment a l’estranger.

Per exercir el vot podràs triar dues opcions: votar per correu remetent el vot a l’oficina consular a la qual estiguis adscrit fins al 5 de novembre o votar directament a l’urna de la mateixa oficina consular entre el 4 i 6 de novembre.

Eleccions locals parcials

Notícies relacionades

Correus també gestionarà el vot per correspondència per a les eleccions locals parcials que se celebraran el 17 de novembre en 35 municipis i 88 entitats locals menors d’Espanya en els quals no es va presentar cap candidat per als comicis del 26 de maig, així com en tres municipis més amb taules l’escrutini de les quals va ser anul·lat  en les últimes eleccions municipals.

En aquest cas, el termini de sol·licitud de vot per correu finalitzarà el dijous 7 de novembre.