INICIATIVA DE L'EXECUTIU DEL PP i Cs

Polèmica a Andalusia per l'última campanya de la Junta contra la violència de gènere

El PSOE titlla els anuncis de «frívols» per obviar l'agressor i la violència masclista i demana la seva retirada

El Govern autonòmic defensa que es pot conscienciar i recolzar les víctimes «sense recrear el dolor»

image

image

4
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

Dones, suposadament víctimes de violència de gènere, amb rostres somrients i amb aparença feliç, animant a denunciar. Aquest és l’argument de la campanya de la Junta d’Andalusia, titulada 'Ella ha sufrido malos tratos. Pero siempre es más fuerte’, que ha enervat a partits polítics de l’oposició i a molts col·lectius feministes per banalitzar amb la xacra del masclisme i la violència de gènere, carregar el pes de la denúncia sobre la dona i obviar a tota horal’agressor i el sistema patriarcal que l’empara.

Mentre els socialistes demanen la retirada de la campanya, l’Executiu regional de PP i Cs lamenta que s’utilitzi aquest tema com a “arma política” i defensa que es poden fer actes de conscienciació i recolzament a les víctimes “sense recrear el dolor”. I mentrestant, Vox aprofita l’ocasió per parlar, de nou, de la supressió de les activitats de l’Institut Andalús de la Dona (IAM) que “no són d’utilitat pública” perquè estan vinculades a les “polítiques de gènere”.

La lluita contra la violència de gènere era un tema sense fissures a la regió que l’entrada de la formació ultradretana en el Parlament ha aconseguit trencar al treure a la palestra un discurs que nega la desigualtat de gènere, que substitueix el concepte de violència de gènere pel de violència intrafamiliar i que exigeix la derogació del que considera “polítiques de gènere” mancades d’utilitat pública.

La necessitat del recolzament de Vox a la investidura i als pressupostos autonòmics ha portat al PP i a Cs a fer concessions en la matèria, com la inclusió d’aquest terme de “violència intrafamiliar” en el vocabulari de l’administració o l’acceptació que certs ajuts anaven a parar a “estructures d’organitzacions polítiques amb l’excusa que tenien un cognom determinat”. També al negar la bretxa salarial en l’administració públicanegar la bretxa salarial, com va fer la consellera d’Igualtat (Cs).

Víctimes no reals

L’últim element de tensió ha sigut la campanya que ha llançat Igualtat per televisió, premsa, xarxes socials, tanques o autobusos, amb imatges d’un arxiu fotogràfic en lloc de víctimes reals, segons reconeix i defensa l’agència publicitària encarregada i que ha sigut rebuda amb un rebuig frontal per part de l’oposició, col·lectius socials i fins i tot professionals que treballen en aquest àmbit i clamen per la retirada de la publicitat.

Una campanya “frívola” en la qual no s’ha tingut en compte “el drama” de les 1.012 dones assassinades des del 2003 i les moltes famílies que “han patit personalment la crueltat del terrorisme masclista perquè aquest govern andalús tenallat per la ultradreta posi en marxa una campanya tan frívola”, va etzibar a les seves xarxes socials la secretària general del PSOE andalús, Susana Díaz.

Molts entenen que la substitució del terme “violència masclista” per “maltractament” és una concessió precisament a Vox. “Aquest és el problema quan una campanya contra la violència masclista la fa un ostatge de l’extrema dreta”, van subratllar des de Podem Andalusia, lamentant que “el focus es posa en la víctima: és ella la que ha d’actuar; no hi ha ni una sola menció a l’agressor ni al sistema patriarcal que hi ha darrere; i no hi ha solucions”.

La campanya publicitària, cofinançada pel Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere i la Conselleria d’Igualtat amb 1,2 milions d’euros, coincideix a més amb el primer aniversari de l’aprovació de la reforma de la llei andalusa de violència de gènere, i que, segons denuncien els partits d’esquerres, “ha quedat oblidada en un calaix” perquè no s’ha desenvolupat en aspectes essencials per a la protecció i l’empara de les víctimes.

“Arma política”

Des de l’Executiu regional ho neguen, i carreguen contra l’ús partidista del “sofriment de les dones víctimes d’aquesta xacra”. “És menyspreable utilitzar la violència de gènere com a arma política. Si algú creu que així esgarraparà un grapat de vots, ja s’ho trobarà”, va concloure el president andalús, Juan Manuel Moreno Bonilla (PP), que sí que utilitza el concepte violència de gènere encara que la campanya no ho faci, mentre que el seu vicepresident, Juan Marín (Cs), el va qualificar d’“inacceptable” i va assegurar: “No farem ni un pas enrere. Acabar amb aquesta xacra és la nostra prioritat. #ViveDenuncia”.

Notícies relacionades

Laresponsable d’Igualtat, Rocío Ruiz, per la seva part, diu que no entén el motiu de la polèmica generada pel PSOE i es declara “estupefacta”, acusant el PSOE de trencar el consenssobre violència de gènere en la seva “descontrolada estratègia d’oposició”. “Ningú mai ha atacat d’aquesta manera una iniciativa que vol demostrar que les dones poden tirar endavant, que hi ha futur després del calvari de la violència de gènere”, assenyala en un comunicat, insistint que amb la campanya es vol transmetre el recolzament de la societat a aquestes dones i que ho fan executant polítiques i “amb campanyes que no es recreïn en el dolor”.

Al contrari, el PSOE, afirma, “demostra que viu en l’espectacle, la insensibilitat i el desconeixement total d’una realitat davant de la qual cal oferir ajuda i no més dolor”. Així, expliquen des de la conselleria que no descarten emprendre accions legals contra els que han modificat aquests anuncis per afegir-hi ferides i blaus.